Izzik a kipufogó

2013.01.21. 10:55

Kedves Motordoktor!

Honda XL600R gépem története igen szövevényes, de megpróbálom értelmezhetően feltárni a helyzetét. Kosárban vettem, régi tulajától fillérekért. Tisztában voltam vele, hogy nem lesz egyszerű, mégis belevágtam. Bár nem vagyok szerelő, de szeretek, tanulni, gépekről dumcsizni, és persze bütykölni.

A műhelyem az évek során szépen összeszedte magát. Na, a lényeg: a motorblokkban szimmeringek, csapágyak, olajszivattyú, tömítések cseréje történt, a hengerfejben szelepfészek csere, szelep beköszörülés. Új vezérműlánc, összeszerelés...

Az első probléma a főtengely végén adódott, ahol az egyik ricni (az olajszivattyús oldalon) gyárilag jelölve van, mely jelölés pozicionálja a vezérlés meghajtását és a gyujtás jeladóját is. A főtengely ricnijeit (bordázatát) az egykor hibásan összeszerelt alkatrészek majdnem teljesen ledarálták...

A dugó holtpont mérés és a főtengely barázdák mikroszkópos vizsgálata után úgy véltem, hogy megtaláltam a főtengely jelölését. Óriási lendület, éjjeli szerelések, gép össze. Dugó-szelep kölcsönhatás nem mutatkozik, motor viszonylag könnyen indul, egyenletesen jár. Az érzést a Mont Blanc hegymászóiban tomboló gyönyörhöz hasonlítanám, mikor felérnek a csúcsra palack, meg kaja nélkül. Nem füstöl cseppet sem, szép búgó hang. Kitolom az udvarra a műhelyből, hogy a friss levegő hűtését érezze, mindössze három perc után. Esteledik, kitámasztóra dobom, ránézek a kipufogó csonkokra, mindkettő narancssárgán izzik...

Egy kicsit elszomorodtam... Lehet, hogy utógyújtásban van? Egy bordával arrébb kell tennem a gyújtás jeladót, no meg a vezérlést is? Vagy csak az egyiket? Nem jó a gyújtás elektronika?

Lehet, hogy fontos infó, hogy Honda Hornet 600 dob van rátéve, valamint sportlégszűrőket tettem a karburátorra. A fordulatszám tuti nem ment 1200 fölé. Abban a három percben míg felizzott a kipufogó. Az elektronikát akksi nélküli módon kötöttem be, a gyújtáson kívül más fogyasztó még nincs a rendszerben..

Válaszát várva köszönettel üdvözli Vecsésről egy lelkes öregmotorbúvár

István

Kedves István!

A kipufogó csonk felizzása gyakran meglepi a szürkületben motort alapjáraton járató motorosokat. Ez a legtöbb motornál hosszabb-rövidebb idő alatt megtörténik, legfeljebb van aki fél életen át nem veszi észre, mert sötétben vagy szürkületben nem járatja, vagy nem nézi. A felizzás nagyon sok dolog függvénye, amiből csak egyik a hővezetés a hengerfejre vagy a dob hátsó részére.

Fontos szerepet játszik a karburálás, dús keverék esetén az elnyúló égés magas kipufogó hőmérsékletet eredményez, valamint hatással van rá a szelephézag és a kipufogó fojtása. Ezek az egyhengeresek általában nincsenek annyira kihegyezve, mint egy tízezret forgó négyhengeres, de a kipufogó fojtását belekalkulálják a vezérműtengely tervezésekor, a szelepösszenyitás meghatározásakor. Ha a gyári fojtástól jelentősen eltérünk, akkor az egyik jel a kipufogó erősebb melegedése, akár a könyökcső felizzása, valamint ha durvább a helyzet akkor a kipufogó szelep túlmelegedése és beégése vagy tányér elégése.

Azt mondom, hogy nem biztos, hogy baj, hogy felizzik a cső alapjáraton, de óvatosságra int a kipufogóval valamint duplán kell ellenőrizni a karburálást és a szelephézagokat, esetleg a szelep tömítettségét.

Üdv.

Motordoktor