Még sokáig használnám az MZ-met

2013.01.25. 15:56

Tisztelt Motordoktor!

Rendszeres olvasom a válaszait a Totalcaron, így én is szeretnék Öntöl tanácsot kérni. MZ ETZ 150-es motorom van, amelyre már relatíve sokat költöttem az elmúlt években. Homokfúvott, újrafestett váz, vezetékköteg csere, elektronikus feszszabályzó, japán lánc, a teljesség igénye nélkül.

Minden évben az országon belül túrázgatunk a párommal, 2-3000 km között, nem sietve, mivel már betöltöttük az 50. évünket. Nagyon szeretem a motoromat, vigyázok rá, és még igen sokáig használni szeretném. Egy gondom van, a minőségi alkatrészbeszerzés, azon belül is a főtengely kérdése.

Jelenleg FAG bakelitkosaras főtengely csapágy, KTM felső tűgörgő, németnek mondott alsó tűgörgő, és ami akkor kapható volt, sajnos tajvani hajtókar. A főtengelyt szeretném felújíttatni, hogy egy darabig gond ne legyen vele. Rengeteg a Magyarországon kapható silány alkatrész. Szóba jött a PROX felújító készlet, de erre is azt mondták, hogy az itthon forgalmazott ócska kínai hamisítvány, amelett, hogy 30 ezer forint az ára.

Van itthon is komplett főtengely, van az Ebay-n, van www.akf-shop.de-n, meg hasonló oldalakon, de az ott fellelhetó főtengelyekről sem tudok semmit. Rövidesen eljön a hengerfúrás ideje, itt a dugóval lesz bajom, bár a lengyel Almot cég gyárt dugókat. A karburátor még gyári, de ez is a kopottsága miatt lassan csereérett lesz, szóba jött a Dell'Orto PHBL 24AD 2T, vagy a Bing.

Van langtuningsos, 4 felömlős henger-dugó együtt, de egyik sem olcsó, és én sem vagyok milliomos, csak egy motort imádó ember. Egyszóval a szakértő véleményét szeretném kérni a fentiek ismeretében. Nem akarok feleslegesen pénzt kidobni, de hamisítványt sem szerenék beépítettni, na meg 1-2 Le plusz nem ártana.

Tisztelettel: Cs. Tibor

 

Kedves Tibor!


Én is számos PROX hajtórudat építettem be, nekem nem tűnt fel, hogy hamisítvány lett volna bármelyik, noha ezek nagy részét valóban Kínában gyártják. Én nem félnék tőle, nyugodt szívvel beépíteném, azonban a négyfelömlős hengerről lebeszélném Önt, hiszen ahhoz már kellene egy rezonátor dob is, és 24-esnél nagyobb karburátor.

Ezzel nagyon elmennek a  költségek. A Dell'Orto karbi jó választás, jól illesztett dugattyúval, önmagában meghozza az egy-két plusz lóerőt. Az ETZ nem támaszt olyan nagy követelményt a dugattyúval szemben, mint egy 35 lóerős 125-ös versenymotor, így szinte bármilyen dugattyú megteszi, feltéve, hogy a hengerhez megfelelően van illesztve.

Mindig azt szoktam mondani, hogy inkább legyen picit gyengébb minőségű az alkatrész, de pontosan illesztve, mint valami méregdrága tuning alkatrész rosszul illesztve. Ami pedig a főtengelyt illeti, szerintem az AKF jó minőséget árul, pláne a nem replikaként forgalmazott alkatrészei jók.


Üdv.
Motordoktor