Torpan a Suzuki

2013.03.08. 06:51

Kedves Motordoktor!

A totalbike.hu-n olvasom, hogy többeknek hasznos tanácsokkal tudtál szolgálni, így billentyűzetet ragadtam, hogy hátha az én gondom megoldására is tudsz ötletet adni.

Van egy 2004-es Suzuki GSX-F 750-em. Új motorként vásároltam, mindig szakszervizbe vittem kötelező szervizre. Pár éve megjelent egy olyan probléma, hogy teljes gáznál 8000-9000 fordulat között „megtorpan” egy pillanatra, van egy teljesítmény-lyuk.

Ha lassabban húzom a gázt teljesre, akkor a gond nem jelentkezik. Csak akkor, ha már 8000 előtt a gázt teljesen meghúzom. Nem mondom, hogy óriási probléma lenne, mert ritkán közlekedek 9000-es fordulaton, de amikor mégis kéne – pl. húzósabb előzésnél –, akkor viszont nagyon kellemetlen meglepetést tud okozni.

Az első szerelő első ötlete az volt, hogy a légszűrő miatt lehet, mert ez a típus érzékeny arra, ha nem gyári légszűrő van benne. Csakhogy gyári van benne, ez kiesett. Második szerelő karburátor-szinkron problémára gondolt, csináltak is egy szinkront, de semmi sem változott. Harmadik szerelő karburációs problémát vélt, szétszedte, kipucolta, állítgatta.

Jó felé keresgélhetett, mert változott a probléma jelentkezése: nem egy, hanem két rövidebb megtorpanássá vált a jelenség, ugyanúgy 8000-9000 között. Visszavittem, megint állítgatta, sikerült elérni, hogy megint csak egyszer torpanjon. A negyedik szerelő rávágta, hogy szelephézag. Ok, csináltak szelephézag-állítást. Hiába. A probléma megmaradt.

Azt még hozzátenném, hogy nem a sarkijózsibácsi volt, akivel javíttatni próbáltam, mindannyiszor (különböző) márkaszervizekben jártam. És itt tartok most, kérdés mit próbáljak még ki, illetve hova vigyem, hogy meg tudják oldani ezt a gondot?

Köszönettel,

Feri

Kedves Ferenc!

Nem hinném, hogy én leszek az, aki megoldja ezt a problémát, de ötleteljünk együtt. A megtorpanás, ha durva, akkor az általában gyújtás eredetű, ha nem annyira durva, de érezhető, akkor tüzelőanyag, ha pedig hosszan elnyúló, elerőtlenedés, akkor levegő és üzemanyag is lehet. Ezek ökölszabályok, tapasztalaton alapuló dolgok, nyilván nem mindig igazak. Én ebben az esetben karburátor problémára tippelnék, és kizárnám a szelephézagot és a levegőszűrőt.

Valószínű, hogy a karbi teljesítmény rendszere, az utolsó dúsítás nem megy rendesen, legalább az egyik karbinál. Az is lehet, hogy valamelyik membrán vagy membránok vannak megöregedve és felül tényleg kicsit szétesik a szinkron.

Én nekimennék még egyszer a karbiknak, alapos tisztítás, főfúvóka ellenőrzés, membránok nagyon alapos megnézegetése, karburátor szinkron ellenőrzése nagy fordulaton, akár terhelés nélkül is. Jó lenne egy terheléses fékpad, ott lehetne látni, ha szétcsúszik a szinkron. Azt is látni lehetne, ha elszegényedik vagy gyújtás kimarad, mert ekkor az emissziós értékek jellemzően változnak. Többen csinálnak ilyen ellenőrzéseket az országban, nem lehetetlen találni megfelelő műhelyt.

Üdv.

Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.