Felpuhult a fék, mit tegyek?

2013.05.27. 16:09

Kedves Motordoktor!

2008-as forgalomba helyezésű, de k7-es kis gixerem van (600), és a problémám a következő.

Tavaly tavasszal, a téli állás után meglepve tapasztaltam, hogy az első fék felpuhult, teljes behúzásra is csak enyhén fog. Először megpróbáltam felpumpálni kitartóan, majd néhány – lassú tempónál végrehajtott - valós fékezéssel helyrehozni, de nem sikerült.

Ezután elvittem a szakszervizbe, ahol kicserélték a fékolajat, ami egyébként is nemsokára esedékes lett volna és azután egész szezonban tökéletesen működött.

Most megint állt a moci, és - ahogy tegnap álmában megsimogattam - megnéztem a féket és ugyanaz a tünet, annyi különbséggel, hogy most már a fékolaj minőségét kizárhatom az egyenletből. A moci egyébként garázsban áll, ahol min 15 fok feletti a hőmérséklet. Egy párat most is pumpáltam rajta, de nem segített. Előtte 3 évig nem volt vele ilyen problémám és mindig szervizkönyv szerint és szakszervizben szereltettem a motort, új kora óta az enyém.

Hálás lennék, ha kaphatnék valamilyen tanácsot, hogy esetleg a szerviz látogatása nélkül helyre lehetne hozni (pl. pumpálással vagy egyéb trükkel), illetve, hogy mit tegyek, hogy következő alkalommal ez ne forduljon elő? Mivel fékről/biztonságról van szó, ezért nyilván nem fogom a saját épségemet (és másét) kockáztatni és elviszem a szervizbe, ha kell, de ha esetleg van erre egyszerű és hatásos praktika, akkor először azt kipróbálom.

A hátsó fék jól működött.

István

Kedves István!

Amikor a féknek nincs határozott nyomáspontja, akkor általában két probléma egyike okozza ezt. Az első, hogy a nem terhelt, nem mozgatott karmantyú vagy gumi dugattyú a főhengerben elengedi a folyadékot, helyére levegő szökik és utána már nem képes fék nyomást előállítani, mert a bejutott levegő összenyomható.

Ebben az esetben általában a fékkarnál szivárgás látható, egy-egy csepp kijön, le is cseppen. Hasonló levegősödés lehet akkor is, ha a főhenger sérült, túlságosan kopott és levegő jut bele. Ez akár megtörténhet szivárgás nélkül is a hosszú állás alatt. Több hónap állás alatt szinte minden fék megpuhul egy kicsit, de használatkor, esetleg egy rövid légtelenítéssel visszanyeri keménységét.

A másik eshetőség, amikor nem levegősödés van, hanem a féknyereg van kicsit megszorulva és nem áll vissza, vagy éppen nem mozdul el rendesen és deformálódva rugózik. Ez főleg úszónyerges fékeknél szokott lenni, megszorul, berohad. Ekkor a fékerő , a nyomás nem tud felépülni a rendszer túlzott rugalmassága miatt. Itt ugyan fix nyereg van, de az esetlegesen megszoruló dugattyú(k) is tud(nak) hasonló tünetet produkálni.

Nincs erre praktika, ebben az esetben is azt javasolom, hogy szét kell szedni, megvizsgálni a gumi alkatrészeket és a főfékhenger furatát, valamint akár egy kicsit alaposabb szemrevételezéssel a féknyerget. Nem lepődnék meg, ha a főhenger gumi alkatrészei lennének már kicsit megduzzadva, eldeformálódva. Javítókészlettel megoldható a felújítása.

Üdv.

Motordoktor