Tévhitek az olajszintről

2015.06.18. 13:02

Tisztelt Doki!

Honda Hornet tulajdonosa lettem, és rögtön vásárlás után lecseréltem a motorolajat, és mint az autóknál a nívópálca két jelzése közé (inkább a felsőhöz közelebb) állítottam be az olajszintet. Itt jönne a kérdésem, hogy az ellenőrzést függőleges motor állásnál vagy az oldaltámaszt leállítva kell elvégezni? Letámasztva az alsó jelnél van a szint, függőleges állásnál pedig a felső szint közelében! Még azt szeretném megkérdezni, hogy a nívópálcát be kell csavarni, vagy pedig csak be kell helyezni az ellenőrzéshez?

Hamstorf

Kedves Hamstorf!

Az olajszint ellenőrzésnél minden esetben a motor gyártójának az utasításait kell követni, pontosan meghatározzák, hogy mikor, milyen helyzetben kell a szintet ellenőrizni akár nívópálcával, akár olajablakkal ellátott motorblokkról beszélünk. Ha ezt nem tudjuk, mert nincs meg a kezelési könyvünk, akkor a nagy általánosság az, hogy függőleges helyzetben, vízszintes talajon kell ellenőrizni, soha nem oldaltámaszon. A nívópálcát, ami általában az olajbetöltő kupakja is, pedig be kell nyomni, vagy be kell csavarni teljesen.

Sokan nem tudják, sőt rosszul gondolják, hogy ha a motorba több olajat töltenek, esetleg még a nívópálca maximum jelzésén is túltöltik akkor a motornak jobb lesz a kenése, esetleg a hűtése. Ez utóbbi, a hűtése biztosan rosszabb lesz, hiszen a nagyobb mennyiségű olaj is eléri egyszer az üzemi hőfokot és a nagyobb mennyiség miatt adott helyeken nagyobb tömegben van jelen, így hőleadó képessége rosszabb. Ez mérésekkel igazolt. A szóróolajozással kent részek pedig azonos mennyiségű olajat kapnak a maximum és a minimum közelében is, tehát a helyes olajszint leginkább a két jel között van.

Üdv.

Motordoktor