2017.03.13. 09:38

Kedves Motordoktor!

Motorvásárlás előtt állok, megnéztem jó párat a használt kínálatból. Most csak arra lennék kíváncsi, egy X LE névleges teljesítményű motornál a fékpadi mérésnek - ami ugye a keréken mérhető teljesítményt méri - mekkorának kell lennie egy nem túl lestrapált motornál (közepes gumiabroncsot feltételezve)? 0,8-as, 0,9-es szorzó?

Konkrétan egy XL700V-ról van szó, amelynél max. 45 LE-t mértek és dokumentáltak. Elfogadható ez az érték?

Üdvözlettel:

Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Ha a fékpad a hátsó keréken mérte a teljesítményt, akkor a főtengelyen mért névleges teljesítményt a teljes hajtási veszteség korrigálásával számolhatjuk. Ezt a mérés során a jármű kigördüléséből, a rendszer lassulásából a padok általában automatikusan megadják, és ezzel kalkulálják a főtengelyre számolt teljesítményt. Ez a hajtási veszteség nagyon sok dolog függvénye, például a gumiabroncs, a lánc, az alkalmazott kenőanyag, a motor állapota és még sok egyéb dolog befolyásolja. Általánosságban 20% körüli veszteséggel számolhatunk, tehát ahogy írod, nagyjából a 0,8X a keréken mért teljesítmény, ahol X a főtengelyre számolt teljesítmény. A Transalp esetében a gyári adat 60 lóerő a főtengelyen, a keréken mért 45 lóerő kicsit kevés, de nem hinném, hogy hibára utal, inkább a hajtás vesztesége magasabb kicsit a megszokottnál. Talán feszes volt a lánc, vagy kicsit lapos a hátsó gumi.

Üdv.

Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.