Mire figyeljek, ha kicserélném a kipufogót

2017.05.08. 17:34

Kedves Doktor Úr!

Egy Yamaha XJ650 Seca kipufogócseréjével kapcsolatban lenne néhány kérdésem. A helyzet az, hogy a gyári, vagy a gyárival megegyező utángyártott dobok méregdrágák, ezért úgy döntöttem, hogy valami "hasonlót" fogok rá feltenni! Az elképzelés az, hogy egy hasonló paraméterekkel rendelkező motorról származó dobot teszek rá. A kérdés az, hogy mivel vagyok közelebb a sikerhez? Ha egy 600-700 cm3 közötti motorról származó dobpárt teszek rá, aminek a leömlője 4-2-be rendszerű, vagy tehetek rá olyat, aminek a leömlője 4 az 1-be, de közösítsem a leömlőmet 4-1-re? Az egyik cimborának akad egy Triumph Tiger 1050 es dobja, az ahhoz tartozó leömlő 3 az 1-be rendszer, azzal mennyire nyúlhatok mellé? Előre is nagyon köszönöm a válaszodat!

Kedves Levélíró!

A kipufogó egy örökzöld téma. Ha elméleti síkon nézzük a dolgot, akkor hasonló elrendezésű, hasonló térfogatú és rendszerű dobot kell rátenni, ezzel leszünk legközelebb a gyárihoz. Ha azt feltételezzük, hogy a gyári a legjobb. Amire csinálták, biztosan a legjobb: ideális kompromisszum a zaj és a teljesítmény között.

A való élet pedig az, hogy számítógépes szimulációkat követően mindig fékpadon is tesztelik a kipufogókat, mert előfordulhat olyan áramlástani helyzet, amit nem lehet modellezni még számítógépes szimulációval sem.A tapasztalat az, hogy a cseredobok valahol jobbak lesznek, valahol rosszabbak, mint a gyári. Lehet, hogy alul gyengébb lesz, felül erősebb, vagy fordítva. A leömlők is számítanak, de véleményem szerint úgyis az kerül rá, amit hozzá lehet illeszteni, szinte mindegy, hogy 4 az 1-be vagy 4 a 2-be, kicsit más lesz, nem lesz egyforma, de hogy melyikkel milyen lesz, azt nehéz előre megmondani. Az ökölszabály az, hogy minél kisebb a fojtása, minél nagyobb a térfogata, a csövek átmérője, annál jobb felül és rosszabb alul. De a való élet néha megcáfolja.

Üdv.Motordoktor