Hülyeség-e régi motorba a prémium benzin?

2017.10.31. 14:53

Tisztelt Motordoki!

Kérdésem a következő: érdemes-e véleményed szerint régebbi (karburátoros) motort 100-as oktánszámú benzinnel üzemeltetni? Gondolok itt az üzemanyagtöltő állomások különböző fantázianevű "prémium" termékeire (Maxxmotion, V-Power, stb..). Esetleg érdemesebb 95-ös benzint Spuri, vagy más adalékkal javítani, ha ez egyáltalán lehetséges? Motorom '94-es Yamaha YZF750, téli tárolásra 100-as benzinnel töltöttem fel, ami elvileg etanol mentes, viszont ha lenne gyakorlati előnye ,a továbbiakban is azzal használnám, vagy kevernék hozzá adalékot - amennyiben érdemes.

Üdvözlettel: Zé

Kedves Zé!

Most vizsgáljuk tisztán elméleti oldalról a dolgokat, és higgyük el mindazt, amit a prémium üzemanyagokról a gyártók, forgalmazók állítanak. Ekkor két részre szedhetjük a dolgokat, az egyik a motor teljesítményét növelő tényezők, a másik pedig az egyéb adalékok által biztosított előnyök, mint például a nagyobb tisztaság, jobb felületvédelem, lerakódások megszüntetése.

Régebbi, nem elektronikusan szabályzott keverékképzésű és nem folyamatosan szabályzott kopogásérzékelős gyújtással ellátott motornál a magasabb oktánszám nem igazán fog hozni érezhető teljesítménynövekedést, azonban az egyéb adalékok igenis jó hatással vannak a motor ütemére és az üzemanyagrendszer tisztaságára. Ha ezt vesszük, akkor mindenképpen érdemes akár régebbi hobbijárműbe is ezt tankolni, mert az ár annyira nem számít, mint egy mindennapos használatú járműnél.

Az egyéb adalékok között is vanank biztos hatásos és hatékony szerek, azonban ezekről mindig óvatosan nyilatkozunk, mert nem teszteltük, az ígérgetésekkel pedig tele van a polc. De a prémium benzint mindenképpen érdemes néha vagy akár mindig tankolni.

Üdv.

Motordoktor