Mit lehet tenni, ha gyenge a robogó futóműve?

2018.07.26. 12:43

Üdv!

A kérdésem a 2014 októberében újonnan vásárolt Honda PCX125 robogóm hátsó teleszkópjaival kapcsolatos.

Már az első szezon alatt észrevettem, hogy farnehéz a gép, az eleje a gyári keréknyomásokkal is úgy viselkedett, mintha kissé túl lett volna fújva az első gumi. Idővel annyira kiismertem, hogy ezt a tulajdonságát egyedül motorozva már kompenzálni tudtam ( a kanyarokban nem csak oldalra, de a kanyarodás oldali kormányvég felé előre is dőlve kanyarodtam ), így 3 évig elvoltam vele, de most a 4. évben, már 16000 km-es futás fölött egyre rosszabbá vált a helyzet. Pl. utast biztosan nem vinnék magammal, mert tavaly nyáron, amikor megpróbáltam, szinte libegett az eleje egyenes haladás közben is, kanyarodni pedig életveszélyes érzés volt.

Sejtésem szerint az lehet a gond, hogy a japán tervezők úgy 65-75 kg/fő súlyú vezetővel és utassal számolva tervezték és tesztelték a motort, én meg a motoros cuccba beöltözve kb. 105 kg vagyok. Kicsit javult a helyzet azóta, hogy a hátsó gumit akkor is az utassal előírt nyomásra állítom be, ha csak én megyek vele, ezzel az egyenes haladás nem jelent gondot, de a kanyarokban még most sem érzem olyan stabilnak mint régebben, ráadásul a hátsó gumin a gumiszerelő kagylós gumikopásra utaló jeleket észlelt.

Furcsállom még azt is,hogy sztenderre állítva a hátsó gumi majdnem leér a földre, pontosabban a kisujjam épp csak befér alá. Nem emlékszem, hogy amikor új volt, akkor is ennyire lent volt-e a kerék vagy ez a normális.

A neten utánaolvastam a témának, de még most sem látok tisztán, mi is a teendőm. Az biztos, hogy a szükségesnek látszó alkatrész csere esetén az esetemben gyengének bizonyult (ráadásul baromi drága) gyári teleszkóp helyett valami mást kell vegyek, de milyet: ugyanolyan hosszú, de állítható előfeszítésűt vagy 1-2 centivel hosszabb, ugyancsak állíthatót?

Alex

Kedves Alex!

Az biztos, hogy az összes japán motor alapban viszonylag könnyű, valóban 70 kg körüli motorosra van belőve. Ez támasztja alá az is, hogy keményebb gumival javult a helyzet, továbbá, hogy a csillapítás fokozatos romlásával a stabilitás is romlott.

Jellemzően ezek a viszonylag egyszerű telók nem javíthatók, illetve nem egyszerűen szerelhetők, és nincs is hozzájuk tulajdonképpen semmi, csak más tipusokból lehet összevadászni az alkatrészeket. Sajnos a gyári ismételt megvásárlása sem fog örökké tartani, ezek a teleszkópok így folyamatosan túlterhelve hamar feladják.

Én azt javasolom, hogy van sok közepes és jó minőségű utángyártó, akinek sok teleszkópja van, egy PCX-be valót be lehet tenni, ár függvénye a minőség, de a közepesek is jobban a gyárinál, mert a PCX hátsó telója nem a világ teteje. Egyszer kell beruházni, és nagyon sokáig jó lesz a gép, megváltozik a kezelhetősége és viselkedése is. A PCX egyik kevés gyenge pontja a hátsó teló.

Üdv.

Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.