Van-e olyan, hogy ideális utazó fordulatszám?

2018.10.19. 14:30

Tisztelt Motordoktor!

Egy elméleti kérdésem lenne hozzád, mi az a fordulatszámtartomány, amin tartósan lehet utazni? Tudom, ez sok minden függvénye, de még gyerekkoromban olvastam egy könyvben, hogy a maximális fordulatszám kb 2/3, vagy az alatt, ami tartósan jó a motornak. Ezt a könyvet valamikor a 70-es években adták ki, de a 20 év alatt, amióta motorozom, azt vettem észre, hogy ez az aktuális motorjaimra (sőt a családi autónkra) is igaz. 

A tartós utazást úgy értem, hogy több napon át, napi 6-8 óra autópálya. Kisarkítva a kérdésem: egy mai motor (esetemben egy BMW R nineT) bírja, ha napi 800-1000 km-t megy maximális fordulaton, vagy a régi szabály még érvényben van?

Nyilvánvalóan nem tervezem, hogy 8500-as fordulaton 220-szal megyek napokig, csak kíváncsi vagyok, mik a tapasztalatok, mennyire terhelhetőek a mai motorok. 

Válaszodat előre is köszönöm!

Laci

Kedves Laci!

Nagyon jó a kérdés, sokan kérdezik ezt, mert úgy érzik, a motorjuk már nagyon pörög és biztos nem tesz neki jót.

Osszuk ezt a kérdést két részre. Az egyik a kedvező fordulatszámtartomány, amely nem csak fogyasztás szempontból, hanem motorüzem szempontból is megfelelő, ez valóban a maximális teljesítményhez tartozó fordulat kétharmada alatti rész, leginkább a maximális nyomaték körüli fordulatszám tartomány. Ekkor a motor fajlagos fogyasztása (a benzinből a legnagyobb teljesítményt nyeri ki) a legjobb, a kenés szinte optimális, a kopások szinte minden szerkezeti elemen a legkisebbek, ez egy nagyon kedvező üzem. 

Három dimenziós fordulatszámmérő-háttér
Három dimenziós fordulatszámmérő-háttér

A kérdés második olvasata pedig az, hogy a maximális fordulaton belül, tehát az előtt, ahol a motor leszabályoz, nem szabad még tartós és folyamatos terhelésnél sem bekövetkeznie hirtelen meghibásodásnak. Tehát ha a motor jó állapotú, újszerű, akkor a maximális teljesítményhez tartozó fordulatot is bírnia kell tartósan, nem szakadhat el a hajtórúd, nem üthet a dugattyú a szelepbe, nem szakadhat szét a vezérműlánc. Ez nyilván változik, ha már kopott és elhasznált a motor, de újszerű motornál elméletileg akár nyélen is körbe lehet utazni Európát. Azt sem szabad azonban elfelejteni, hogy a nyilvánvalóan magasabb benzinfogyasztás mellett ilyen üzemben a kopások megnövekednek, a terhelt alkatrészek igénybevétele a későbbi fáradásos törést is előrehozza, valamint akár termikus problémák, mint túlmelegedés, fokozott olaj elhasználódás is bekövetkezik. Nyilvánvalóan a motor karbantartási ciklusait nem erre a kihasználtságra méretezik, ezek az üzemórás versenymotorok, amiket erre a használatra tervezett karbantartási utasítással látnak el a gyártók.

Összefoglalva: lehet akár a max. fordulaton is menni tartósan, de akkor számolni kell a gyorsabb elhasználódással, nagyobb kopással esetleg a karbantartást ehhez kell igazítani, pl. sűrűbb olajcserével. A kedvező tartós fordulatszám a  nyomatékmaximum közelében van ezeknél a konstrukcióknál, illetve kicsit felette, nagyjából a maximális fordulat kétharmadánál. 

Az is hozzátaertozik az igazsághoz, hogy ezeknél a motoroknál a váltó vagy a szekunder (lánc) áttételt (tudom, hogy itt most kardán van) a gyártó úgy választja meg, hogy a legfelső fokozatban az autópálya tempó bőven a kedvező fordulatszámtartományba essen, hogy egy túra alkalmával ne ott üzemeljen a motor, ahol a kopás extrém mértékben felgyorsul az alkatrészek túlterhelése miatt.

Üdvözlettel:

Göbölyös Zsolt