Hipersport, sport vagy sport-túra gumit vegyek?

2019.01.17. 14:05

Kedves Doki!

Tavaly sikerült visszaülnöm egy 2006-os Pegaso 650 Stradara, idén pedig esedékes a gumicsere. Jelenleg Dunlop GPR 300 van rajta, viszont nincs jó tapasztalatom vele, az eleje és a hátulja is csúszkált a megfelelő nyomás és 35 fokos napsütés ellenére is.

A motort használom pályán is (Bp-Miskolc) 1-2000 km között valahol / szezon, de szeretem a Mátrát, illetve idén megcélozzuk Lengyelországot. Ha menet közben nem túl nagy vihar kap el, akkor csak addig állok meg, míg felveszem az esőruhát, de sok száz km-t nem szoktam esőben megtenni, és ilyenkor kerülöm a szerpentineket is. Nem vagyok egy túramotorral is lapon fordulós, közúton versenyző típus, de ha az idő engedi, akkor mindegy mekkora kerülő, inkább a kanyarokat választom. Kb. 7-8000 km körül megyek egy szezonban.

Összegezve tehát olyan gumit szeretnék felrakni, ami inkább sportos vonásokkal rendelkezik, hogy meg tudjam kergetni az egyszarvút a hegyekben is, viszont nem lesz kockás a közepe, ha egy szezonban beleszalad 1-2 ez kilométer autópálya.

A Dunlopban már nem bízom, így a következő abroncsokat néztem ki:

- Bridgestone S21 (vagy az elődje, ár/érték arányban nagyon szimpatikus: T30 EVO)

- Pirelli Diablo Rosso III

- Metzeler Roadtec 01

A fenti gumik elég hasonlóak, és bár a Pegazus nem annyira erőgép, hogy gyorsan ledarálja őket, talán a kopásállóság lehet döntő szempont a választáskor. Szerinted melyik lenne a megfelelő választás, és milyen nyomással használjam őket? A Dunlopot az Aprilia által ajánlott értékekkel nyúztam, érdemes inkább váltani a gumigyártó által ajánlottra (ha van)?

köszönettel,

István

Kedves István!

Az általad kinézett gumik mind jók, bár vannak köztük különbségek. A Bridgestone S21 kimondottan sportgumi, és az S20, S20 Evo és az S21 egyaránt remek abroncs, jó tapasztalatom volt velük, bár az S20 nagyon gyorsan elfogyott, a későbbi szériáknál ezen aztán dolgoztak - de ez ilyen műfaj, ami tapad, az kopik is. Ezért kísérleteznek a többkomponensú abroncsokal, és ez ilyen, de attól még ennél a tapadás volt a fő szempont. Egy ötven lóerő körüli túraenduróra és nyugodt motorozásra ez némileg túlzás. Ha felteszed, elégedett leszel vele, de elképzelhető, hogy az elvárásodnál gyorsabban fog fogyni.

Ez pont egy Pirelli hipersport gumi. Tapad, mint az állat, de hamar elfogy
Ez pont egy Pirelli hipersport gumi. Tapad, mint az állat, de hamar elfogy

A Diablo Rosso III szintén jó gumi, ez kétkomponensű, egyébként egy utcai sportgumi, amivel pályanapokra is ki lehet látogatni. Ez sem olcsó, de nagyon jó. Egyébként a Rosso II sem gané.

A Metzeler Roadtec 01 már sport-túra gumi, és szintén két komponensű, tehát jól viseli az autópályaszakaszokat, és aztán kanyarban is tapad. Ettől várhatod a leghosszabb futásteljesítményt a háromból, viszont kevésbé lesz sportos.

Mindhárom jó választás, ha bizonytalan vagy, válaszd a középútnak számító Pirellit. Viszont bármelyiket is veszed, figyelj oda, ne túltárolt abroncsot melegítsenek rád. Ugyanis a legjobb gumi is szar, ha elöregszik, vagy nem megfelelően tárolták. Arra is figyelj, hogy a gumi terhelhetősége a motorodhoz illeszkedjen, mert csak úgy lesz ideális a kezelhetősége. Guminyomás tekintetében érdemes a motorgyártó által megadott értéket alapul venni, de ne legyenek illúzióid a kutakon lévő nyomásmérők pontosságával kapcsolatban.

Üdv:

Zombi

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.