Hipersport, sport vagy sport-túra gumit vegyek?
Kedves Doki!
Tavaly sikerült visszaülnöm egy 2006-os Pegaso 650 Stradara, idén pedig esedékes a gumicsere. Jelenleg Dunlop GPR 300 van rajta, viszont nincs jó tapasztalatom vele, az eleje és a hátulja is csúszkált a megfelelő nyomás és 35 fokos napsütés ellenére is.
A motort használom pályán is (Bp-Miskolc) 1-2000 km között valahol / szezon, de szeretem a Mátrát, illetve idén megcélozzuk Lengyelországot. Ha menet közben nem túl nagy vihar kap el, akkor csak addig állok meg, míg felveszem az esőruhát, de sok száz km-t nem szoktam esőben megtenni, és ilyenkor kerülöm a szerpentineket is. Nem vagyok egy túramotorral is lapon fordulós, közúton versenyző típus, de ha az idő engedi, akkor mindegy mekkora kerülő, inkább a kanyarokat választom. Kb. 7-8000 km körül megyek egy szezonban.
Összegezve tehát olyan gumit szeretnék felrakni, ami inkább sportos vonásokkal rendelkezik, hogy meg tudjam kergetni az egyszarvút a hegyekben is, viszont nem lesz kockás a közepe, ha egy szezonban beleszalad 1-2 ez kilométer autópálya.
A Dunlopban már nem bízom, így a következő abroncsokat néztem ki:
- Bridgestone S21 (vagy az elődje, ár/érték arányban nagyon szimpatikus: T30 EVO)
- Pirelli Diablo Rosso III
- Metzeler Roadtec 01
A fenti gumik elég hasonlóak, és bár a Pegazus nem annyira erőgép, hogy gyorsan ledarálja őket, talán a kopásállóság lehet döntő szempont a választáskor. Szerinted melyik lenne a megfelelő választás, és milyen nyomással használjam őket? A Dunlopot az Aprilia által ajánlott értékekkel nyúztam, érdemes inkább váltani a gumigyártó által ajánlottra (ha van)?
köszönettel,
István
Kedves István!
Az általad kinézett gumik mind jók, bár vannak köztük különbségek. A Bridgestone S21 kimondottan sportgumi, és az S20, S20 Evo és az S21 egyaránt remek abroncs, jó tapasztalatom volt velük, bár az S20 nagyon gyorsan elfogyott, a későbbi szériáknál ezen aztán dolgoztak - de ez ilyen műfaj, ami tapad, az kopik is. Ezért kísérleteznek a többkomponensú abroncsokal, és ez ilyen, de attól még ennél a tapadás volt a fő szempont. Egy ötven lóerő körüli túraenduróra és nyugodt motorozásra ez némileg túlzás. Ha felteszed, elégedett leszel vele, de elképzelhető, hogy az elvárásodnál gyorsabban fog fogyni.

A Diablo Rosso III szintén jó gumi, ez kétkomponensű, egyébként egy utcai sportgumi, amivel pályanapokra is ki lehet látogatni. Ez sem olcsó, de nagyon jó. Egyébként a Rosso II sem gané.
A Metzeler Roadtec 01 már sport-túra gumi, és szintén két komponensű, tehát jól viseli az autópályaszakaszokat, és aztán kanyarban is tapad. Ettől várhatod a leghosszabb futásteljesítményt a háromból, viszont kevésbé lesz sportos.
Mindhárom jó választás, ha bizonytalan vagy, válaszd a középútnak számító Pirellit. Viszont bármelyiket is veszed, figyelj oda, ne túltárolt abroncsot melegítsenek rád. Ugyanis a legjobb gumi is szar, ha elöregszik, vagy nem megfelelően tárolták. Arra is figyelj, hogy a gumi terhelhetősége a motorodhoz illeszkedjen, mert csak úgy lesz ideális a kezelhetősége. Guminyomás tekintetében érdemes a motorgyártó által megadott értéket alapul venni, de ne legyenek illúzióid a kutakon lévő nyomásmérők pontosságával kapcsolatban.
Üdv:
Zombi