Mit kér a felújított krosszmotor?

2019.05.24. 13:07

Kedves MotorDoktor!

rendszeresen szoktam olvasni az oldalatokat, és látom, hogy mindig hasznos információval látod el a motoros „Kollégákat”. Nem tudom, hogy a kérdéseimmel jó helyen járok-e, de nagyon remélem. Mindig is szerettem volna második motornak egy pont ugyanolyan idős krosszgépet mint én, így az 1991-es évjáratot kerestem. Egy Yamaha YZ 250-re esett a választásom.

Előtte volt már krosszmotorom (RM125, CR250), az erőviszonyoknak tudatában vagyok. A sárkányt darabokban, szétszedve vettem, az utolsó csavarjáig (teljes motor generál, FMF rezó és dob, lánc, fogaskerekek, fékek, új idomszett, homokszórás, szinterezés, matricaszett, új gumik, stb.) gyári alkatrészekkel felújíttattam. A héten készül el, és kerül régi/új fényében hozzám. A kérdéseim csupán arra vonatkoznak, hogy a Te tapasztalataid alapján az ilyen idős gépeknél mire kell nagyon figyelni (hobbi szintű, hétvégi használatnál).

- Körülbelül hány üzemóránál érdemes generálra vinni?

- Milyen arányban ajánlod a benzin olajzását, és melyik olajat érdemes használni?

- Mi az, amire a legjobban figyelni kell ebben a kategóriában/évjáratban?

- Használat előtt/után mit érdemes megcsinálni?

Válaszaidat előre is nagyon köszönöm!

Jó munkát és üdvözlettel,

Attila

Kedves Attila!

Az üzemóra és a karbantartás természetesen az igénybevétel (terhelés) függvénye. A tapasztalat az, hogy a 250-es modelleket nagyjából 50-90 óra között szokták dugattyúcserére ítélni, amit azért nem érdemes tovább halogatni, mert a dugattyú rezonanciája miatt repedés és törés is lehetséges, ezzel az egyébként hibátlan hengert is tönkreteszi.

1989YZ250.png

Nagy felújítás, nagyjából 100-150 óra között, ebben a hajtórúdcsere is benne van a főtengelycsapágyakkal, de a henger még van, hogy bírja, amennyiben a levegőszűrő mindig rendben volt. A benzinkeveréknél a gyári előírást javasolom, mindenképpen szintetikus olajjal, de semmiképpen nem sűrűbbel, mint 1:40. A kokszolódás és a túlzott olaj nem tesz jót sok komponensnek, pláne, ha nincs a motor rendesen terhelve. És egy 250-est krosszpályán rendesen terhelni elég nehéz feladat.

Amire nagyon figyelni kell, az a levegőszűrő tisztítása és megfelelő kenése, valamint a karburátor jó beállítása, mert ha szegényre van karburálva, akkor hiába a jó olaj, nem lesz megfelelő a kenése, és túl is melegszik, detonációs égése lesz, stb. Motorozás előtt szűrőtisztítás, lánckenés és feltankolás megfelelő üzemanyaggal és olajjal, valamint csavarok ellenőrzése, utánhúzása. Rugóstagok megtisztítása, beállítás ellenőrzése.

Üdv:

Motordoktor