Felújítottam a motort, de elment az alapjárat

2020.08.05. 17:42

Kedves doktor!

A kérdésem egy regi típusú Aprilia Etx 350-essel kapcsolatban lenne, ami 85-ös évjárat. Komplett dugó, gyűrű csere végrehajtására került sor, szelep hézag állítás megvolt, csak az alapjarat viszont megszűnt! Hidegen melegen egyaránt! Egyik pillanatról a másikra! Mi lehet vajon a hiba? Elrontottam valamit? Vagy csak meleg motorral ujra kell hangolnom az alapjáratot?? 4 ütemű a motor.

Válaszát köszönöm tisztelettel!

Kedves József!

Először is megnyugtatnálak: simán lehet (sőt, valószínű), hogy mindent jól csináltál, és valójában nincs is hiba. Ha egyébként szépen indul a motor, ha tartod a gázt nem áll le és jól kiforog, akkor valószínűleg csak be kell állítani és alapjáratod is lesz.

Egy kopott hengerszett, nulla-közeli szelephézagok teljesen más keveréket kívánnak, mint egy frissen felújított, egészséges motor. Javaslom, hogy állítsd be az alapjáratot az alábbi módszerrel:

- a "CO-csavart" (=alapjárati minőségállító csavart) tekerd be teljesen
- az alapjárat állító csavart tekerd be annyira, hogy legyen alapjárat. A lehető legalacsonyabb ami még stabil és nem áll le a motor.
- fél fordulatonként hirtelen tekerd ki a "CO-csavart" ameddig erősödik az alapjárat, de közben vidd egyre lejjebb az alapjárat állító csavarral

Persze az igazán jó beállítást gázelemző műszer segítségével lehetne elérni, de ez viszonylag kevés háztartásban van kéznél.

Ha a fentiekkel sem sikerül előhozni az elveszett alapjáratot, akkor el lehet indulni a hibakeresés rögös útján. Alapvetően én saját motoron addig szoktam halogatni a nagyobb munkákat, hogy simán belerohadt a benzin a karbiba, amíg várnak a sorukra. Ha te is addig halogattad, akkor lehet, hogy karburátor tisztítás lesz a megoldás. És nem lehet elégszer ellenőrizni azt sem, hogy jó helyen van-e a vezérlés.

Üdv:

Siposgeri