Miért nem forog ki a motorom?

2021.02.22. 11:29

Kedves doktor!

Egy Suzuki TU 125x gazdájává váltam egy éve. Első motorként pénzt nem sajnálva betoltam a szervizbe az akkor még eléggé lerongyolt állapotú gépet és megbíztam a szerelőt, hogy szedjen szét mindent és teljes állapotfelmérést és felújítást kértem. Teljesen elégedetten használom az azóta megtett 4000 km óta a gépet (ámbár a blokkból kissé szivárog az olaj). Részint a költségek és a hobbifaktor miatt most már inkább magamnak szerelem és tartom karban a gépet. Mérnökként, szerelési gyakorlattal a szervizkönyvek birtokában ez gondot nem okoz. Az elmúlt héten felszereltem rá egy kínai fordulatszámmérőt (/üzemóra számlálót), ami a gyertyakábel köré tekert vezetékkel érzékel. Ez azóta be is döglött, de amíg mért, egész pontos volt (visszaszámolva a haladási sebességgel, kiadta). Az alapjárat pontos beállítása mellett egy apróságra és egy komolyabb problémára hívta fel a figyelmem: gázelvételnél motorfék üzemmódban kb. duplázza a kijelzett fordulatszámot. Tudom, hogy ez jöhet bármilyen a mérőeszközben jelentkező jelfeldolgozási hibából, mégis annyira szisztematikus, hogy inkább rákérdeznék, hátha van valami sajátossága a gyújtásrendszernek. A komolyabb probléma, hogy úgy 7000-7500 rpm fölé sosem pörög a motor. Úgy dadog, mint ha ez lenne a teteje, közben ahol találtam adatot, ott mind 10 000 rpm-et írnak. Nagyon ritkán (napi használat mellett is havi 1-2x) tudom tovább pörgetni csak a blokkot, amikor még épp nincs teljesen bemelegedve és a külső hőmérséklet is talán hatással van rá. Ilyenkor nagyon simán pörög tovább, és a dadogás is 9000 rpm fölött jelenik meg, szinte ugyanúgy. Amikor így működött, mintha picit simább is lett volna a járása. Nem elhanyagolható jellegzetesség, hogy nem a gyári karburátor van fenn a gépen, de egyébként problémamentesen üzemel (Exact PD26JS). Már beszereztem egy gyárit karburátort (még alapos átvizsgálásra szorul, az elnyalt csavarfejek sosem jó előjelek ilyenkor). A kérdéseim ezzel a hibával kapcsolatban: milyen lehetséges okokat ismer, ami egy egyébként panaszmentes gépnél ilyen tüneteket okozhatnak illetve, milyen jellegzetességekre figyelve tudok kizárni vagy megerősíteni lehetőségeket? Sejtem, hogy a karburálás és a gyújtás környékén kell keresgélnem első körben (esetleg a szelepek és vezérlés).

Köszönettel: KisViking

Kedves KisViking!

Azt, hogy a motorod nem éri el a lehetséges maximális fordulatszámot, több dolog is okozhatja, ezt több lépcsőben érdemes vizsgálni, és leginkább tapasztalt fülre és próbálgatásra van szükség.

Először is érdemes üresben - tehát terhelés nélkül - kipróbálni. Ha már itt sem éri el a kívánt fordulatszámot, az általában vagy dús keverék, vagy a rossz előgyújtás miatt lehet. Dús keveréket a rossz karbibeállítás okoz a legtöbb esetben, esetleg a nem jól záró szívató vagy a légszűrő részleges eltömődöttsége. Rosszabb esetben pedig a szívószelep nem zár be teljesen, de emiatt nehezen is indulna és részterhelésen is kormolná a gyertyát.

suzuki

Amennyiben terhelés nélkül kiforog, de terhelésen nem, az lehet simán a konstrukció sajátsága is. Sok motor nem éri el a maximális fordulatot a legmagasabb fokozatban gyári áttétellel. Ha alacsonyabb fokozatokban sem pörög ki terheléssel, az lehet gyanús, itt továbbra is játszik a rossz előgyújtás, mint hiba forrás, keverékképzés szempontjából pedig a szegény keverékre jellemző ez a jelenség. Próbáld ki, mi történik, ha ilyenkor rá húzol egy kis (kb. 30-50%) szívatót. Ha javít a dolgon akkor erre kell keresgélni.

Hogy a hőmérséklet, a páratartalom és a csillagok állása nagyban befolyásolja, hogy jelentkezik-e a hiba, az teljesen normális egy kisköbcentis karbis motoron.

Üdv:

Sipos Gergely

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.