Miért változik egyenetlenül a szelephézag a Guzzin?

2021.09.01. 10:09

Tisztelt Motordoktor!

Motorom szelepbeállításának időintervallumát a gyár 10 000 km-re határozta meg (Moto Guzzi Norge 1200 GT 8V, 2012.) 30 000 km-nél beállítottam a szelepeket, és a motor kifogástalanul működött 9500 km-en keresztül, amikoris jobb oldalról szelephangot hallottam. Megnéztem a szelepeket, hiszen úgy is közel vagyok a beállítási időhöz, és láttam, hogy a jobb oldalon a két kipufogó szelep hézaga az előírt 0,2 mm helyett 0,4 mm volt. A többi szelep hézaga a normális értéken volt, állítani nem kellett. A kérdésem az, hogy mi az oka annak, hogy a nyolc szelep közül hat értéke szinte hibátlan volt, kettő hézaga pedig nagyon rövid időn belül a duplájára nőtt?

Válaszát előre is köszönöm,

Tisztelettel: Gyula

IMG 7834

Kedves Gyula!

A szelephézagok változása alapvetően egy normális jelenség - ezért is kell rendszeresen ellenőrizni és beállítani őket. Azonban tény, hogy a leírt jelenség furcsa és nem általános, de nem is ritka. A kipufogó szelepek nagyobb hőterhelésnek vannak kitéve, ami miatt hajlamosabbak a kopásra.

Sok esetben egyébként, mivel a szelep verődik bele a szelepfészekbe, a szelephézag csökken. Ilyenkor nem is hangosodik a vezérlés. Ritkább esetben az egyéb alkatrészek: himbák, a szelep csúcsa, veztengely, stb. gyorsabban kopnak, mint amennyire beverődik a szelep a fészekbe, ilyenkor nő a szelephézag.

Ilyen esetben, amikor specifikusan egy hengeren csak a kipufogó szelepek hézaga nő gyors ütemben, érdemes ellenőrizni, hogy az a henger nem kap-e valamiért extrém hőterhelést, illetve hogy megfelelő-e a vezérlés kenése.

IMG 7819

Azonban a 2012 áprilisáig legyártott Norge 1200 8V esetében gyártási hiba is okozhat ilyet. Ugyanis addig a szelephimbák felületét DLC bevonattal látták el, ami egy szuper ötlet, és tök jó, ha jó. Azonban valamilyen oknál fogva ezeken a motorokon állandóan leesik a DLC bevonat, és ez durva kopáshoz vezet. Ez akkor lehet, ha a himba nem görgős csapággyal ellátott - hiszen épp a hiba észlelése után tértek át a görgős himbákra.

Annak ellenére, hogy a garancia réges-rég lejárt, amennyiben gyártási hibából adódik a probléma, első körben érdemes megkeresni a gyártót. Nem friss információ, de hallottam olyat, hogy ezt gari-időn túl is cserélték, vagy legalábbis az alkatrészeket biztosították.

Remélem, tudtam segíteni,

Üdv:

Siposgeri

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.