Tisztelt Motordoktor!
Kérdéseim kisebb része technikai, többsége jogi, de talán ezekben is tudsz segíteni. Kawasaki ER5-ömet egy ismeretlen eredetű, jelöletlen kipufogóval vettem. Szeretném ezt szabályossá tenni, de nem csak a vizsga idejére: állandó megoldást keresek. Ez hogyan tud megfelelni az előírásoknak, vizsgakövetelményeknek?
1. Van-e rá lehetőség, hogy a most rajta lévő kipufogót hivatalosan elfogadtassam? Ez lenne a legjobb, mert a hangját nagyon szeretem.
2. Felszereltethetek-e rá más típusú motorhoz készült kipufogót? Bontott, de gyári darabot, nem ismeretlen, gány-tuning dolgot. Ha igen, milyet keressek? Mi alapján tudom eldönteni, hogy megfelelő és szabályos lesz-e az én motoromra?
3. Ha a fentiek nem járhatóak, keresnék egy bontott, ER5-höz készült eredetit. Viszont ennek a hangja nem igazán tetszik (bár csak internetes videókon hallottam még). Szóval, ezt hagynám utolsó lehetőségnek. Mivel egy 400 ezer Ft-os motorról beszélünk, az átalakítás költségei sem szállhatnak el...
Előre is köszönöm a válaszod.
Laci
Kedves Iván!
A Suzuki GSX-R 600 K5 motoromban a minap olajat cseréltem, és a leeresztő csavar végén a mágnesen fémreszeléket vettem észre.
Több helyen olvastam, hogy kisebb darabok elfogathatóak, de nemtudom mi számít kisebbnek. Tanácstalan vagyok, ez normális egy 14 éves motornál, vagy van okom aggodalomra?
Köszönettel: Gábor
Kedves Motordoktor!
Vásároltam egy motort (CBR600f PC41), természetesen főképp hétvégére, kirándulni, szóval 'normál' motoros használatra. Ennek ellenére rendkívül nehéz megállnom, hogy ne járjak vele munkába, ha már ott áll a garázsban. A probléma, hogy ez a távolság kb. 3 km(5 perc). Olvasgattam kicsit a motorban hidegen lezajló folyamatokról, illetve tisztában vagyok vele, hogy hidegen a legnagyobb a kopás. Mégis, számszerűen, mondjuk egy 10-es skálán mit mondana egy ilyen használatra? Legyen mondjuk az '1' a 'teljesen rendben van, csak ne forgasd', a '10' pedig a 'ki fogod nyírni a motort, hagyd abba azonnal'.
Köszönöm, Tamás
Kedves MotorDoktor!
rendszeresen szoktam olvasni az oldalatokat, és látom, hogy mindig hasznos információval látod el a motoros „Kollégákat”. Nem tudom, hogy a kérdéseimmel jó helyen járok-e, de nagyon remélem. Mindig is szerettem volna második motornak egy pont ugyanolyan idős krosszgépet mint én, így az 1991-es évjáratot kerestem. Egy Yamaha YZ 250-re esett a választásom.
Előtte volt már krosszmotorom (RM125, CR250), az erőviszonyoknak tudatában vagyok. A sárkányt darabokban, szétszedve vettem, az utolsó csavarjáig (teljes motor generál, FMF rezó és dob, lánc, fogaskerekek, fékek, új idomszett, homokszórás, szinterezés, matricaszett, új gumik, stb.) gyári alkatrészekkel felújíttattam. A héten készül el, és kerül régi/új fényében hozzám. A kérdéseim csupán arra vonatkoznak, hogy a Te tapasztalataid alapján az ilyen idős gépeknél mire kell nagyon figyelni (hobbi szintű, hétvégi használatnál).
- Körülbelül hány üzemóránál érdemes generálra vinni?
- Milyen arányban ajánlod a benzin olajzását, és melyik olajat érdemes használni?
- Mi az, amire a legjobban figyelni kell ebben a kategóriában/évjáratban?
- Használat előtt/után mit érdemes megcsinálni?
Válaszaidat előre is nagyon köszönöm!
Jó munkát és üdvözlettel,
Attila
Kedves Attila!
Az üzemóra és a karbantartás természetesen az igénybevétel (terhelés) függvénye. A tapasztalat az, hogy a 250-es modelleket nagyjából 50-90 óra között szokták dugattyúcserére ítélni, amit azért nem érdemes tovább halogatni, mert a dugattyú rezonanciája miatt repedés és törés is lehetséges, ezzel az egyébként hibátlan hengert is tönkreteszi.
Nagy felújítás, nagyjából 100-150 óra között, ebben a hajtórúdcsere is benne van a főtengelycsapágyakkal, de a henger még van, hogy bírja, amennyiben a levegőszűrő mindig rendben volt. A benzinkeveréknél a gyári előírást javasolom, mindenképpen szintetikus olajjal, de semmiképpen nem sűrűbbel, mint 1:40. A kokszolódás és a túlzott olaj nem tesz jót sok komponensnek, pláne, ha nincs a motor rendesen terhelve. És egy 250-est krosszpályán rendesen terhelni elég nehéz feladat.
Amire nagyon figyelni kell, az a levegőszűrő tisztítása és megfelelő kenése, valamint a karburátor jó beállítása, mert ha szegényre van karburálva, akkor hiába a jó olaj, nem lesz megfelelő a kenése, és túl is melegszik, detonációs égése lesz, stb. Motorozás előtt szűrőtisztítás, lánckenés és feltankolás megfelelő üzemanyaggal és olajjal, valamint csavarok ellenőrzése, utánhúzása. Rugóstagok megtisztítása, beállítás ellenőrzése.
Üdv:
Motordoktor
Kedves doktor!
Adott egy 2005-ös Honda CBR125R típusú motor, ami alapjáraton, ha húzok neki egy gázt, akkor fekete kormos füstöt ad ki a kipufogón. Ez a korom mitől keletkezik? Netán attól, hogy sokat kap benzinből, vagy kevés levegőt? Mivel lehet orvosolni, és gondot okozhat e a jövőben?
Köszönettel: Bálint
Kedves doktor!
Egy 2002-es karburátoros Suzuki SV650-es motorom van, a következő kérdésem/dilemmám van vele kapcsolatban. A múlt héten szedtem elő a gépet, olajcsere, hűtőfolyadékcsere és egy 30 km-es próbaút után, nyitott hűtőnél, fordulaton egy idő elteltével nagyobb, majd több kisebb buborék jelent meg, visszaállva alapjáratra ki is jött némi folyadék. Az olaj tiszta, nem habos, a hűtőfolyadék is tiszta, áttetsző, nem olajos, kipufogón sem jön ki vízgőz, teljesítményvesztést sem tapasztaltam. Ezektől eltekintve, biztosra vehetem a hengefejességet?
Köszönettel: Zoli
Kedves doktor!
Egy olyan problémám van az Aprilia Atlantic 500-asommal, hogy lemerült a télen az aksi. Kint is állt, hideg is volt, a gyerekek pedig becsukták az ülés alatti rekeszt. Fel is tölteném, vennék is másikat, csak hát ugye ebben a típusban az akksi az ülés alatti tárolóban van, aminek elektromos a zárja, így nem lehet hozzáférni. Gondolom van valamilyen mód, de a fórumok böngészése nem hozott eredményt. Arra gondoltam, hogy keresnék egy pozitív pontot, (pl. egy izzó foglalatban?) ill. egy negatív pontot (pl. egy fém csavart vázon) és ide kötném a töltőt. Járható út ez? Esetleg valaki nem ismeri van-e valami titkos liffentyűt, ilyesmit?
Köszönettel: János
Kedves doktor!
Üdvözlöm! Egy nagyon erőltetett motoros túra után (közben) motorfék üzemben durrogó-puffogó hang keletkezett a kipufogóban, ezzel egy időben megszűnt az alapjárat, gázadás nélkül leáll a motor. Előzményben annyi lehet, hogy MOL 100-as üzemanyagot tankoltam! Gyertyát cseréltünk, nincs változás.
Köszönettel: László
Tisztelt Motordoktor!
A Harley-Davidson Dyna Wide Glide (295 kg, 185 km/h) motorkerékpáromra új hátsó gumit vettem. A gumiszerelő észrevette (a mintázatból), hogy ez egy első gumi. Valóban, ez a jelölés van rajta: Dunlop 404 F.
Viszont 74H kóddal rendelkezik, vagyis 375 kg maximális terhelést és 210 km/h max. sebességet bír el. A motorom ezeket a maximumokat sosem éri el (a hátsó tengelyen sem).
Kérdésem, hogy ezen technikai adatok ismeretében felszereltethetem hátra ezt a gumit, vagy semmiképp se tegyek ilyet?
Ha nem, akkor érdekelne tisztelettel, hogy milyen oka lehet még, amit nem ismerek. (Sőt, a gumiszerelő sem. Akit holnap vissza kell hívnom.)
Köszönettel,
Gyula
Tisztelt Motordoktor!
Segítséged szeretném kérni. Egy (2004-es Yamaha Fazer600S) motorom van és sebesség fokozatjelzőt szeretnék beszerelni. Elég sok típusú kijelzőt néztem, amin gyári csatlakoztatási lehetőség van, és yamaha motorokhoz való. Érdekelne, hogy a motoromon van- e ilyen csatlakozási lehetőség, és ha van hol találom meg.
Köszönettel: János
Kedves Motordoktor!
Jó napot! Lenne egy Yamaha TT350-es, 1994-es motorkerékpárom, ami 3 hónapja lett teljesen fel újítva szerelő csinálta, aki megbízható is volt, mert adott tanácsot is, de sajnos nagyon messze van, és nem tudom visszavinni hozzá. Olyan tüneteim vannak, hogy sokat állt a motor télen, hol beindul, hol nem. A gyertya nagyon kormos volt, a kipufogó durrog, sajnos az üzemanyagtank és a karburátor között nem volt szűrő se, és elképzelhető, hogy a karburátor föl vett valami piszkot? Teljes felújítás volt vezérlésen, szelepek, hengerfej, minden ki lett cserélve, a dugó is nagyon jó. Működött, de most, hogy sokat állt, ha félig húzom a gázt, durrog és meg áll. Valami tanácsot szeretnék, gondolom karburátor tisztítás segítene?
Köszönettel: Tibor
Kedves Totalbike!
A hétvégén lemostam a motorkerékpárom (Honda CB600F, 2004.) és ehhez a nagynyomású mosót választottam. Az üzemmeleg motort leállítás után azonnal mostam a hideg vízsugárral.
A kérdésem és félelmem, hogy ez okozhat-e károsodást a blokkban?
Az autókból kiindulva, hogy ott sem szabad meleg, felforrt motorba hideg vizet tölteni, mert kárt tehet a blokkban és a hengerfejben.
Köszönöm előre is válaszát.
Máté
Üdv!
Vásároltam egy Motowell Legatus 50 4T robogót. A kérdésem, hogyan kell jól bejáratni, és mikor lehet a fojtást kivenni?
Gyula
Kedves Doki!
Tavaly sikerült visszaülnöm egy 2006-os Pegaso 650 Stradara, idén pedig esedékes a gumicsere. Jelenleg Dunlop GPR 300 van rajta, viszont nincs jó tapasztalatom vele, az eleje és a hátulja is csúszkált a megfelelő nyomás és 35 fokos napsütés ellenére is.
A motort használom pályán is (Bp-Miskolc) 1-2000 km között valahol / szezon, de szeretem a Mátrát, illetve idén megcélozzuk Lengyelországot. Ha menet közben nem túl nagy vihar kap el, akkor csak addig állok meg, míg felveszem az esőruhát, de sok száz km-t nem szoktam esőben megtenni, és ilyenkor kerülöm a szerpentineket is. Nem vagyok egy túramotorral is lapon fordulós, közúton versenyző típus, de ha az idő engedi, akkor mindegy mekkora kerülő, inkább a kanyarokat választom. Kb. 7-8000 km körül megyek egy szezonban.
Összegezve tehát olyan gumit szeretnék felrakni, ami inkább sportos vonásokkal rendelkezik, hogy meg tudjam kergetni az egyszarvút a hegyekben is, viszont nem lesz kockás a közepe, ha egy szezonban beleszalad 1-2 ez kilométer autópálya.
A Dunlopban már nem bízom, így a következő abroncsokat néztem ki:
- Bridgestone S21 (vagy az elődje, ár/érték arányban nagyon szimpatikus: T30 EVO)
- Pirelli Diablo Rosso III
- Metzeler Roadtec 01
A fenti gumik elég hasonlóak, és bár a Pegazus nem annyira erőgép, hogy gyorsan ledarálja őket, talán a kopásállóság lehet döntő szempont a választáskor. Szerinted melyik lenne a megfelelő választás, és milyen nyomással használjam őket? A Dunlopot az Aprilia által ajánlott értékekkel nyúztam, érdemes inkább váltani a gumigyártó által ajánlottra (ha van)?
köszönettel,
István
Kedves Iván!
Segítségedet szeretném kérni. Egy 2001-es Suzuki GS 500 tulajdonosa vagyok, már faceliftes változata a motornak. Az üzemanyag tartályon kb. gombostűfej nagyságú pontban lepattant a festék, alatta pedig egy tűhegynyi pontban átrozsdásodott a tank és sajnos elkezdett ereszteni a benzin, így le is szedtem már a motorról!
Amire a kérdésem vonatkozna, hogy tudnál-e ajánlani nekem valakit, aki foglalkozik üzemanyagtank felújítással Budapesten vagy környékén.
Volt aki ajánlotta, hogy inkább bontóban keresgéljek másik tankot, viszont az ismerősök körében erről lebeszéltek, hiszen ott sincs semmi garancia hogy az jobb állapotban lenne, és színazonosra is kellene fújatni. Nem lenne olcsóbb mint a sajátomat felújíttatni.
Előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Mátyás
Tisztelt Motordoktor!
Sokat olvasni mostanában az új modelleknél a kanyar ABS-ről. Nekem még nem volt ABS-es motorom, se kanyarral, se anélkül, de a következő már minden bizonnyal az lesz, így felmerült bennem a kérdés, hogy a régebbi, nem kanyar ABS mégis mit csinál kanyarban? Sajnos nem találtam olyan cikket, ami a kanyarság mennybe menesztése mellett azt is leírná, ehhez képest hogy viselkedik egy régebbi, 3-4 éves technikán alapuló ABS kanyarodás közben... Érdemes spórolni még kicsit az újabb technikára? Kérlek homályosíts fel a különbségekről.
Köszönettel: Gábor
Tisztelt Motordoktor!
Egy elméleti kérdésem lenne hozzád, mi az a fordulatszámtartomány, amin tartósan lehet utazni? Tudom, ez sok minden függvénye, de még gyerekkoromban olvastam egy könyvben, hogy a maximális fordulatszám kb 2/3, vagy az alatt, ami tartósan jó a motornak. Ezt a könyvet valamikor a 70-es években adták ki, de a 20 év alatt, amióta motorozom, azt vettem észre, hogy ez az aktuális motorjaimra (sőt a családi autónkra) is igaz.
A tartós utazást úgy értem, hogy több napon át, napi 6-8 óra autópálya. Kisarkítva a kérdésem: egy mai motor (esetemben egy BMW R nineT) bírja, ha napi 800-1000 km-t megy maximális fordulaton, vagy a régi szabály még érvényben van?
Nyilvánvalóan nem tervezem, hogy 8500-as fordulaton 220-szal megyek napokig, csak kíváncsi vagyok, mik a tapasztalatok, mennyire terhelhetőek a mai motorok.
Válaszodat előre is köszönöm!
Laci
Tisztelt Doki!
Tanácsot szeretnék kérni a számomra optimális dirt gép kiválasztásában.
Amire használnám:
Igazából hétvégi élménymotoros vagyok (tehát nem a közlekedés, hanem inkább szórakozás faktor számít), élek halok a terep gépekért. Nem kimondottan high speed krosszra gondolok, hanem inkább Graham Jarvis féle technikás endurozásra (alacsony sebesség és valahol félúton a triál és az enduro között). Graham nagyköbcentis 2t versenyendurót használ, de én speciel 4t gépre vágyom.
A szempontok ami szerint nézelődöm: relatív alacsony súly (105-115kg száraz tömegig), lámpa nekem nem olyan fontos, 250-450-ig bármi szóba jöhet.
Van néhány kiszemeltem: 250-450-ig krossz gépek, Kawasaki KLX450R, Yamaha WR450. Elvileg ezek közül mindegyik üzemórás. Kézenfekvő lenne a válasz, hogy endurózni endurót vegyek, de felmerült bennem néhány kérdés.
Tisztában vagyok a krosszmotorok karbantartási igényeivel, üzemóra költségeivel, az egyik kérdésem az lenne, hogy az üzemórás krosszmotorok és az üzemórás endurók szerviz üzemórái megegyeznek? Pl.: a Kawasaki KX450R és a KLX450R azonos blokkra és vázra épülnek néhány különbséggel, pl. gyújtás karakterisztika, kipufogó rendszer, különböző teleszkópok, ha jól tudom a váltó kiosztás és az üzemanyag ellátás is különbözik, ezek nyilván jelentkeznek a teljesítmény leadás jellegében. Pl.: ha a KX450F-et hobbihasználat és teljes gondoskodás mellett kb.: 80 üzemóránként szervizelem akkor a KLX450R endurót ugyanilyen igénybevétel mellett ritkábban kell?
Bevallom, a krossz motorok felé azért kacsintgatok, mert azonos évjárat (2008-2013-ig ér a takaró) esetén sokkal kedvezőbb az áruk (a 2006-os KTM EXC-k még mindig 900-1m körül járnak, ezért az árért már lassan 2013-as krossz gépet is kapok). A keretösszeget úgy számoltam ki, hogy vétel után teljes szerviz beleférjen. DR-Z400-ban nem gondolkodom, mert az E változat megint csak üzemórás, nehéz, és nagyon túl vannak árazva.
Összegezve, a kérdésem az volna, hogy a krosszmotorok (pl.: KX450F) enduro változatai (KLX450R) több üzemórát bírnak két szerviz között?
Köszönettel: Roland
Kedves Motordoktor!
11 éve vagyok első tulajdonosa egy Honda CBR600RR '07-nek, jelenleg 33 ezer km van benne. Elsősorban pályázásra használom, de kisebb 600-800km-es túrákat is szoktam tenni vele (pl. Prága, Varsó, horvát tengerpart, Ausztria).
A motor a szervizkönyv szerinti karbantartásokat márkaszervizben folyamatosan megkapta, nem is volt vele soha semmi probléma, csak megy és megy.
Eddig minden évben a szezonkezdetkor szoktam olajat cseréltetni benne, de mivel tavaly alig 500 km-t mentem vele, azért úgy gondoltam, áttérek a tél előtti olajcserére – mivel fix 10-15 fokban van tárolva a motor télen, ti is ezt javasoltátok.
Egy motorkerékpárnál nem kell kuplung a felváltáshoz – rendszeresen szoktam is alkalmazni ezt a technikát.
Idén viszont már többször is előfordult, hogy a Hungaroring célegyenesében kuplung nélkül nem tudtam kettesből felkapcsolni hármasba. Országúton 5-6 ezres fordulatszámnál nincsen gond, de maximális fordulatszámnál igen. 3=>4 4=>5 5=>6-nál nincs probléma csak 2=>3. Kérdésem, okozhatja-e ezt az, h tavasszal nem volt olajcsere?
Üdv,
Arnold
Kedves Motordoktor!
Meg szeretném kérdezni, hogy '95-ös Yamaha SRX400-asomhoz alkatrész híján honnan, milyen típusról lenne érdemes csere első főfékhengert vadásznom?
Sajnos darabos az első fékem, egy bizonyos ponton túl nem lehet finoman adagolni, szinte teljesen blokkolósra húzom a kart.
Keressek hasonló típust a féktárcsák átmérője, fékdugattyúk száma alapján? Vagy csak és kizárólag valamilyen gyári alkatrészt próbáljak meg felkutatni?
Üdv,
Béla
Kedves Totalbike!
Az utóbbi időben megszaporodtak az interneten kapható olcsó kínai kipufogódobok, melyek árban valóban kecsegtetőek, kívülről jól néznek ki.
A kérdés, hogy ezek minősége - természetesen nem veszik fel a versenyt egy-egy márkás dobbal - van-e olyan, hogy nem esik szét egy éven belül, nem ég át a fala, és ami a legfontosabb, nem tesz-e kárt a motorban.
Én egy használt 400-as Burgmanra szeretnék egy hangosabb dobot, pusztán a városi túlélés növelésének érdekében, de egy durván 500 ezer értékű motorra nem szívesen költenék csak emiatt közel 100 ezer forintot.
Válaszod előre is köszönöm.
Üdv:
László
Üdv!
A kérdésem a 2014 októberében újonnan vásárolt Honda PCX125 robogóm hátsó teleszkópjaival kapcsolatos.
Már az első szezon alatt észrevettem, hogy farnehéz a gép, az eleje a gyári keréknyomásokkal is úgy viselkedett, mintha kissé túl lett volna fújva az első gumi. Idővel annyira kiismertem, hogy ezt a tulajdonságát egyedül motorozva már kompenzálni tudtam ( a kanyarokban nem csak oldalra, de a kanyarodás oldali kormányvég felé előre is dőlve kanyarodtam ), így 3 évig elvoltam vele, de most a 4. évben, már 16000 km-es futás fölött egyre rosszabbá vált a helyzet. Pl. utast biztosan nem vinnék magammal, mert tavaly nyáron, amikor megpróbáltam, szinte libegett az eleje egyenes haladás közben is, kanyarodni pedig életveszélyes érzés volt.
Sejtésem szerint az lehet a gond, hogy a japán tervezők úgy 65-75 kg/fő súlyú vezetővel és utassal számolva tervezték és tesztelték a motort, én meg a motoros cuccba beöltözve kb. 105 kg vagyok. Kicsit javult a helyzet azóta, hogy a hátsó gumit akkor is az utassal előírt nyomásra állítom be, ha csak én megyek vele, ezzel az egyenes haladás nem jelent gondot, de a kanyarokban még most sem érzem olyan stabilnak mint régebben, ráadásul a hátsó gumin a gumiszerelő kagylós gumikopásra utaló jeleket észlelt.
Furcsállom még azt is,hogy sztenderre állítva a hátsó gumi majdnem leér a földre, pontosabban a kisujjam épp csak befér alá. Nem emlékszem, hogy amikor új volt, akkor is ennyire lent volt-e a kerék vagy ez a normális.
A neten utánaolvastam a témának, de még most sem látok tisztán, mi is a teendőm. Az biztos, hogy a szükségesnek látszó alkatrész csere esetén az esetemben gyengének bizonyult (ráadásul baromi drága) gyári teleszkóp helyett valami mást kell vegyek, de milyet: ugyanolyan hosszú, de állítható előfeszítésűt vagy 1-2 centivel hosszabb, ugyancsak állíthatót?
Alex
Tisztelt Motordoktor!
Egy 50-es Derbi GPR-en lett cserélve a henger 80 ccm-es alu Athena hengerre a főtengellyel együtt, valamint egy 21-es DellOrto Black karburátort is kapott. A kipufogó a gyári, ami még nem lett cserélve (szaki javaslata)!
A motor erősebb szépen húz de: magasabb fordulatszám-tartományban - úgy 9500 körül - kelletlen, mintha elmenne az erő, és nem is pörög ki (álló helyzetben sem) csak kb. 11000-ig, azt is dombról le. Kérdésem, hogy a jelenséget mi okozza, esetleg a kipufogó rendszert kellene cserélni, vagy gyújtás probléma, esetleg más lehet?
Válaszát megköszönve üdvözlettel:
Attila
Azt szeretném tudni, hogy mi a hivatalos állásfoglalás az utólag felszerelt kiegészítő lámpákkal? Levetetik vizsgán vagy a rendőr veteti esetleg le? Általában nagy endurókon látni, BMW 1200 GS-en, Africa Twinen, stb...
Szia!
Nekem is van egy KTM Duke II-m. Olyan problémám van, hogy nagy fordulaton, vagy nagy sebességnél beesik a kuplungkar. Cseréltek már főhengert, olajat. Ma pedig egy csapágy biztosító lemezt, amitől a kuplung el tud mozogni, ha kopott. Az utóbbitól valamivel jobb lett a helyzet, de még nem az igazi.
Találkoztál már ezzel a jelenséggel? Van rá valami ötleted?
Előre is köszi, Dani
Szia Dani!