Motordoktor

Meg kell néha hajkurászni

2001. október 4., 10:09 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Van egy KTM 125-ös, 2000-es évjáratú kétütemű, enduró motorom. A probléma az, hogy nagyon sok olaj jön ki a kipufogón, vagyis nem ég el. A keverék arány 1:40 és teljesen szintetikus olajat használok (Mol 2T SYNT).
Próbáltam már a tűszelepen állítani, vagyis lejjebb engedni (kevesebb benzin), ettől a fogyasztás jobb lett, viszont gyengébb lett és továbbra is jön olaj.

A gyertya nem barna színű, hanem olajos fekete. A hajtómű olaj nem szivároghat, mert 3 hónapja állandó a szint. Mit lehetne vele csinálni, hogy jobban elégjen az olaj ? Főleg az a gond, hogy mindenhova jut belőle, rendszámra, gumira, és rám is.

Meddig bírja NRGiával?

2001. október 2., 08:58 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Van egy 1998-as évjáratú Piaggio NRG kétütemű robogóm. Az lenne az egyik kérdésem, hogy 12000 km-es futásteljesítmény sok-e egy ilyen robogónál? A másik kérdésem az, hogy ilyenkor, amikor lehűl a levegő, hogyan célszerű bemelegíteni reggel a motort?

A motordoktor válaszol

2001. szeptember 27., 11:48 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Problémám jelentkezett öreg CB 900-asom gyújtásánál. Egyik héten még ment rendesen mindegyik henger, másik héten már csak három majd kettő, most pedig egy sem.
Három hengernél össze-vissza lövöldöző hangja volt. Nemrég esett át gyertya cserén. Korábban bajok voltak a generátorommal és a feszszabályzóval is, nem tudom, mennyire szól bele. Kérdésem: a trafók szokták ilyenkor feladni?

Csak tolásra

2001. szeptember 25., 11:27 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Egy ETZ 150-es, amit szépen felújítgattam, az utóbbi időben rakoncátlankodik. Rúgásra nem bírom elindítani csak tolásra, pedig régebben szépen indult.
A következőt vettem észre: Amikor ráadom a gyújtást, akkor tök halványan égnek a visszajelző lámpák. Az aksi jó, mert megmértem és ebben az állapotban 20 amper fölött ad le, mert kiakad a műszer. Viszont ha halványan ég a visszajelző lámpa és a berúgó karon mozdítok egyet, erőssebben kezd égni a visszajelző lámpa a műszerfalon.
Mi lehet a gond? Vagy mit kellene kimérnem? (Az aksin kívül a gyújtáskapcsoló is jó.)

Rúgásra-tolásra

2001. szeptember 20., 09:33 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Először gratulálni szeretnék rovatodhoz, ami egyedülálló a magyar Interneten.
Nos, van egy problémám és ezért a tanácsod szeretném kérni. Nemrég vettem egy Pannónia P20-as gépet. Mára már gyönyörű lett (új festés, új nikkel stb.), de a blokk nem akar rendesen üzemelni.
1. A motor csak tolásra indul, rúgásra csak melegen, de akkor is sokat kell rúgni, mire lélekre kap.
2. Ha beindult, akkor csak az egyik henger megy a másik csak ókor-ókor indul be. A gyújtás jó, benzint is kap rendesen, és nem akar menni. A csapszegek újak.

DT125 maga alá ereszt

2001. szeptember 18., 08:11 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Yamaha 125 DT vízhűtéses gépem enyhén melegszik és megálláskor a túlfolyón a hűtővizet elfolyatja a hengerfejtömítés kicserélve a termosztát kiszedve. Mi lehet még a baj?

Hová vész az erő?

2001. szeptember 13., 11:48 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Van egy 250 ETZ-m, amit sokáig nem használtam. Most rendbe tettem, már csak egy viszonylag bosszantó problémára nem találtam megoldást, ami a következő: Bizonyos fordulatszám tartományban "elveszti" a motor az erejét. Egy ismerősöm talált egy linket ebből a rovatból, hasonló problémákkal: Az ETZ-nek lelke van címmel,ahol a hibát a főtengely-szimmeringek elhasználódása okozta.

Nyihog a Yamaha

2001. szeptember 11., 08:58 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Két hónapja birtokomban van egy, a laikus számára jó állapotúnak tűnő, 1991-es FZR 600-as.
Egy igen zavaró rendellenességet mutat, aminek okát első megközelítésben én szerettem volna kideríteni, de több tippem közül már nem tudtam tovább szűkíteni a kört.
Alacsony fordulatszámon (3000 alatt) rángat, amit óvatos gázkezeléssel és kuplungolással el tudok kerülni. A rángatás során halk, nem bántó, de feltűnő "nyihogó" hangot ad.

Gyűrűcsere, vagy fúrni is kell?

2001. szeptember 6., 09:34 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Egy helyesen bejáratott és beállított Simson hány km futásteljesítményre képes ésszerű használat mellett (karbantartás, ápolás, odafigyelés) komolyabb motorgenerálig? Milyen mértékű kopás esetén lehetséges még elkerülni a javítófurást, és azt esetleg dugattyúgyűrű cserével megoldani, vagy az nem megoldás?

Melegítés és járatás

2001. szeptember 4., 10:27 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Tavaly vettem egy Husqvarna WR-125 (1994-es) versenyendurót. Teljes felújítás következet (teló persely és szimering, láncszett, összes csapágy és szimering csere a blokkban, új dugó, új hajtókar, újra nicasilozot henger), ami egy évbe telt. Most végre összeállt a gép, az a kérdésem, hogy mi a módja a bejáratásnak.

Főtengely-könnyítés

2001. augusztus 31., 13:59 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Tavasszal vettem egy Suzuki ZR50-es choppert (84-es évjárat, 32 000 km van most benne). A menetteljesítményével nem vagyok megelégedve, a végsebesség 45km/h 7000-es fordulaton 4-esben. A fordulatszámmérőben 10000-től kezdődik a piros tartomány, de ezt a motor meg sem közelíti. Néha idegesít, hogy lehagynak 30 éves Simson Schwalbékkal.

Egyhengeres farkas

2001. augusztus 29., 12:18 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Egy 200 ccm-es kétütemű, egyhengeres Suzuki Wolffal rendelkezem, és a következőt tapasztaltam vele: kb. 4000-es fordulatig normálisan húz, 4-5000 között viszont kicsit elkezd rángatni. Azután 6000-től ugrik egy nagyot. A kérdésem az lenne, hogy ez szokásos tünet egyhengereseknél, vagy valamilyen beállítási problémát kellene keresnem?

Simó gyári paraméterekkel

2001. augusztus 28., 09:51 Módosítva: 2009.07.25 20:47

A problémám az, hogy a hideg, de akár az üzemmeleg motor esetében is gyakran nincs alapjárat. Ha ez meleg motor esetében történik az indítás után a fordulatot nehezen hörbölve veszi egy kis ideig. A másik problémám is talán az előző okaival van összefüggésben, hogy miután 3-ban elértem vele az utazósebességet, a motor nem egyenletesen húzva, hanem ringatózva halad. Teljesen tanácstalan vagyok.

A Jog már csak ilyen

2001. augusztus 23., 10:10 Módosítva: 2009.07.25 20:47

1. Ideje lenne némi karbantartásnak, de nem sok elképzelésem van, mit igényel a gép és milyen rendszerességgel.
2. Azt hallottam, hogy a hajtóműolajat nem árt cserélgetni, de csak beöntő nyílást találtam, leeresztőt nem. Én voltam béna, vagy állítsam fejre a gépet?
3. A motor minden apró úthibán zökken, mint egy bicikli. Lengéscsillapító és/vagy rugó csere javíthat ezen, vagy a Jog már csak ilyen?

Törött blokk javítás

2001. augusztus 21., 09:25 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Most vásároltam egy Honda CX 500-as motort. A blokk egyik felfogató csavarja (ami a vázhoz rögzíti) kiszakadt, a blokk egy kis darabjával együtt annak egy darabjával együtt.
Kérdésem: meg lehet-e hegeszteni, így "lábon" vagy le kell- e bontani az egész blokkot?
Tud-e ajánlani megbízható szerelőt, akihez nyugodt szívvel fordulhatok?

Olajos híresztelések

2001. augusztus 17., 10:27 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Olvastam a cikked a motorolajokkal kapcsolatban, nekem egy 95-ös Kawa Zephyr 400-as motorkerékpárom van. Én Castrol RS olajat (10w60) szeretnék bele venni, de a haverom azt mondja, hogy csak olajhűtős motorba a Castrol GPS(10w40) a legjobb.
A véleményedet szeretném kérni ez ügyben. Szerinted melyik motorolajat vásároljam meg? Egyáltalán az ilyen levegő/olajhűtéses motorokhoz melyik a legjobb olaj szerinted?

A terápiás torna ajánlott

2001. augusztus 15., 10:25 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Kb. 1500 km-rel ezelőtt új "hajtókar" csapágyakat kapott a gép. Kérdésem, hogy kell-e az ilyen jellegű motorberhelés után bejáratni? (főtengely köszörült, új csapágy valami autócsapágyból kialakítva).

Lélegezzen nagyokat!

2001. augusztus 13., 12:23 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Egy '84-es GPz550-es moci tulajdonosa vagyok. A kicsike rendkívül jó állapotban van, de optikai meggondolásból szeretnék sportlégszűrőket rátenni. Ezzel kapcsolatban érdeklődnék, hogy ez mivel fog járni, egyáltalán nem lesz-e rosszabb vele. Nem versenyre, vagy gyorsulás miatt szeretném eme beavatkozást.

Hallgatódzás, kukucskálás

2001. augusztus 7., 10:22 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Van egy kis probléma. Van egy asszem 85-ös robogóm Yamaha Try. A gond az lenne, hogy alapjáraton olyan hangja van, mint amikor a cigánygyerek veri a lyukas bilit, de ez csak addig tart, míg meg nem járatom és be nem melegszik.

A hurutos KTM

2001. augusztus 7., 09:47 Módosítva: 2009.07.25 20:47

A problémám a következő. Van egy 1993-as 125-ös krosszenduró (35 Le-s ) gépem, ami a következő hibajelenségeket produkálja. Kb. 20-30, néha 50 km megtétele után a gyertyákat beköpi, és a motor leáll. Ekkor az eredeti gyári hőértékű gyertya van benne.

20 év semmittevés

2001. augusztus 2., 18:17 Módosítva: 2009.07.25 20:47

A barátnőmnél áll a garázsban egy Pannónia T5. Kb. 20 éve nem lett beindítva, legjobb tudomásom szerint mindenféle konzerválás nélkül lett leállítva (még egy kis benzin is lötyög a tankban). A motor viszonylag jó állapotban van, mert zárt, fűtött helyen állt. Középtávú terv, hogy szépen restaurálni kellene, rövidtávú pedig az, hogy megpróbáljunk életet lehelni bele (feltéve, ha mondjuk nincs egy tömbbe rozsdásodva a blokk meg a dugó).

Peugeot olaj nélkül

2001. július 31., 08:30 Módosítva: 2009.07.25 20:47

A tanácsodra lenne szükségem. Kinéztem magamnak egy 7 éves Peugeot SV 125 robogót. Most volt motorgenerálon, mert besült a dugattyú, nem töltött bele olajat a tulaj. Azt mondta, hogy kicserélték a hengerfejet, és a dugattyút. Nem vagyok műszaki szaki, de nem kellene mást is kicserélni, javítani egy ilyen motoron?

RG 400 totyorog

2001. július 26., 09:45 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Van egy Suzuki RG 400-as 1986-os motorom, és az a gondom vele, hogy ha nagyon ráhúzom a gázt gyorsításnál, akkor csak sokáig tortyog és nem hajlandó rendesen gyorsulni. A végsebessége is max. 160-ra megy csak fel.

Yamaha XZ550 típushiba

2001. július 24., 09:48 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Ha megnyomom a gombot sokszor kerregő hangot ad, és magában pörög az indítómotor. Néha egész sokszor kell próbálkoznom, hogy be tudjam indítani. Az Interneten megtudtam, hogy ez egy típus hiba.

A GSX-R nem akar vizsgázni

2001. július 19., 13:59 Módosítva: 2009.07.25 20:47

Az Én legnagyobb problémám az, hogy pénteken (07.20.) kellene vizsgáznom forgalomban a motorommal (1985-ös Suzuki GSX-R750) és az istennek nem akar rendesen menni. A helyzet a következő: A gyújtás egyszer jó, egyszer meg nem (hallás alapján hengerek ki-ki hagynak).