Beállítási intervallumok

2002.09.03. 09:17

Érdeklődnék, hogy milyen időközönként kell a motorkerékpáron olajat, hűtőfolyadékot, motorolajat, gyújtógyertyát cserélni? És milyen gyakran kell beállítani a szelepeket, a gyújtást és a karburátort?

 
   
   

Ez nem teljesen egy sémára működik. Leginkább a gyár által megadott intervallumokat kell betartani, illetve ezek az intervallumok függnek a használattól. A levélből nem derült ki, milyen motorról van szó, ezért az általam optimálisnak tartott értékeket és időintervallumokat adom meg.

1. Olajcsere: 6,000 km, vagy 1 év.
2. A hűtőfolyadékot nem kell cserélni, csak ellenőrizni.
3. Motorolaj csere: lásd 1-es pont.
4. Gyújtógyertya csere: 12 000 km-enként.
5. Szelep állítás: 15 000 km.
6. Gyújtásállítás: amelyik motor négyütemű, (következtetve a szelepekből) és állítható a gyújtása, az nem mai darab, ezért javaslom 6 000 km-enként.
7. Karburátorállítás: évente.

A felsorolást kiegészíteném a fékfolyadékkal, azt kb. 3-4 évente.

 
   
   

Öcsémnek van egy ETZ 125-öse, 1990-es. Az a probléma, hogyha lassan húzom be a kéziféket, akkor nem fog, ugyanis ellenállás nélkül koppig húzható. Ha hirtelen húzom be, akkor tökéletesen fog. A kuplung a 3., 4. és 5. fokozatban kb. 4000-4500 fordulattól elkezd derekasan csúszni, de addig semmi. Egyesben nem csúszik, kettesben szinte alig, nem zavaró. Tárcsák, kuplungkosár újra lett cserélve.

A féknél valószínűleg a főfékhenger karmantyújával lesz a probléma. Ha gyorsan húzod be a féket, akkor nincs ideje a fékfolyadéknak átszivárogni a karmantyú mellett, ezért nem igazán észlelhető a nyomásveszteség. Viszont lassú behúzásnál elég ideje marad a folyadéknak a karmantyú melletti elszivárgásra, ezzel okozva jelentős nyomás és ez által fékhatás veszteséget.

A kuplunggal kapcsolatban érdekesnek tartom, hogy 1-es fokozatban nem, 2-es fokozatban alig, míg 3, 4, 5-ben viszont abszolút csúszik a motorod kuplungja. Mivel ez a csúszás nyomaték és nem fokozatfüggő, ezért adott fordulaton minden fokozatban meg kellene, hogy csússzon. Mivel új a kuplung kosár és a lamellák is, ezért csak arra tudok gondolni, hogy a lamellák összerakási sorrendje lett elrontva a cserénél (egy fém, egy betétes), vagy a kuplung rugók vannak kilágyulva, illetve a csere után nem lett beállítva a kellő mértékű holtjáték.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.