Beállítási intervallumok
Érdeklődnék, hogy milyen időközönként kell a motorkerékpáron olajat, hűtőfolyadékot, motorolajat, gyújtógyertyát cserélni? És milyen gyakran kell beállítani a szelepeket, a gyújtást és a karburátort?
Ez nem teljesen egy sémára működik. Leginkább
a gyár által megadott intervallumokat kell betartani,
illetve ezek az intervallumok függnek a használattól. A levélből
nem derült ki, milyen motorról van szó, ezért az általam
optimálisnak tartott értékeket és időintervallumokat adom meg.
1. Olajcsere: 6,000 km, vagy 1 év.
2. A hűtőfolyadékot nem kell cserélni, csak ellenőrizni.
3. Motorolaj csere: lásd 1-es pont.
4. Gyújtógyertya csere: 12 000 km-enként.
5. Szelep állítás: 15 000 km.
6. Gyújtásállítás: amelyik motor négyütemű, (következtetve a
szelepekből) és állítható a gyújtása, az nem mai darab, ezért
javaslom 6 000 km-enként.
7. Karburátorállítás: évente.
A felsorolást kiegészíteném a fékfolyadékkal, azt kb. 3-4 évente.
Öcsémnek van egy ETZ 125-öse, 1990-es. Az a probléma, hogyha
lassan húzom be a kéziféket, akkor nem fog, ugyanis ellenállás
nélkül koppig húzható. Ha hirtelen húzom be, akkor tökéletesen
fog. A kuplung a 3., 4. és 5. fokozatban kb. 4000-4500
fordulattól elkezd derekasan csúszni, de addig semmi. Egyesben
nem csúszik, kettesben szinte alig, nem zavaró. Tárcsák,
kuplungkosár újra lett cserélve.
A féknél valószínűleg a főfékhenger karmantyújával lesz a probléma. Ha gyorsan húzod be a féket, akkor nincs ideje a fékfolyadéknak átszivárogni a karmantyú mellett, ezért nem igazán észlelhető a nyomásveszteség. Viszont lassú behúzásnál elég ideje marad a folyadéknak a karmantyú melletti elszivárgásra, ezzel okozva jelentős nyomás és ez által fékhatás veszteséget.
A kuplunggal kapcsolatban érdekesnek tartom, hogy 1-es fokozatban nem, 2-es fokozatban alig, míg 3, 4, 5-ben viszont abszolút csúszik a motorod kuplungja. Mivel ez a csúszás nyomaték és nem fokozatfüggő, ezért adott fordulaton minden fokozatban meg kellene, hogy csússzon. Mivel új a kuplung kosár és a lamellák is, ezért csak arra tudok gondolni, hogy a lamellák összerakási sorrendje lett elrontva a cserénél (egy fém, egy betétes), vagy a kuplung rugók vannak kilágyulva, illetve a csere után nem lett beállítva a kellő mértékű holtjáték.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.