Szorult helyzet

2002.10.08. 09:20

Egy 1991-es ETZ 251 felújítása közben kissé elakadtam. A gépet előzőleg is én újítottam fel, de ez nem sikerült túl jól. Kb. 2500 km után, 100-as sebességnél, teljesen sík úton szélcsendben megragadt a dugó.

 
   
   

Egy 1991-es ETZ 251 felújítása közben kissé elakadtam. A gépet előzőleg is én újítottam fel, de ez nem sikerült túl jól. Az összes csapágy és szimmering cseréjén kívül felújításra került a főtengely, valamint felújított hengert, új dugót és légszűrőt, továbbá új kipufogórendszert kapott a gép. 1500 km bejáratás után (max. 90-es tempó) óvatosan próbálgatni kezdtem munkám eredményét. De a teljesítmény kisebb lett, mint felújítás előtt. A 100-as tempót még egy személlyel is csak nehezen tudtam elérni, annak ellenére, hogy 145-ös mérettől lefele minden elérhető főfúvókát és rengetegféle előgyújtást kipróbáltam.

A gyári gyertyával a gyertyakép jó volt. 140-es fúvókával a gép enyhén füstölt. Teljesen gyári értékre állítva a gyújtást, eredeti fúvókákkal és benzinszinttel viselkedett a gép a legjobban, de továbbra is gyenge maradt. Kb. 2500 km után, 100-as sebességnél, teljesen sík úton szélcsendben megragadt a dugó.

Új dugó+gyűrűsor+görgőskosár bépítése után ugyanolyan gyenge maradt a gép, mint volt. Aztán kb. 500 km-rel később megint megragadt. Ekkor határoztam el, hogy felgyújtom Lujzát. (Így hívom a hálátlan dögöt). A kicsi feleségem lebeszélt róla. Tegnap újra széthúztam a blokkot. A váltó felöli szimmering tömítőajka (a rugós fele) az olajtér felé nézett, a generátor felőlié pedig a forgattyúsház felé, tehát mindkettő szimmering tömítőajka a menetirány szerinti bal oldalra nézett. A váltó felőli újszerű állapotban volt, a gumi ajak kissé megkeményedett. A generátor felőli szimmering tömítőéle durván 1,5 mm szélesre kopott, de a generátor és környéke száraz volt, itt nem fújt ki.

Talán még annyit említenék meg, hogy az alapjáratot sohasem sikerült beállítani. A porlasztót atomjaira bontva az összes létező csavarállás-kombinációt kipróbálva sem. (természetesen a CO csavar dugóját is eltávolítottam.)

Kérdéseim a következők:

1. Helyesen voltak-e beépítve a szimmeringek ?
2. Ha nem, hogyan kell, és a helytelen beépítés okozhatta-e a fent leírt problémákat?
3. Ha helyesen voltak beépítve, mi lehet a nyavalyája Lujzának.

A szimmeringek rosszul voltak beszerelve. Szimmeringeknél az a lényeg, hogy mindig arra nézzen a rugós fele, ahonnan a nyomás érkezik, jelen esetben a forgattyúsház felé. A nem jól záró szimmeringek következménye, hogy a motor az elősűrítési ütemben nyomásveszteséget szenved, szívó ütemben pedig fals levegőt szív. A nyomásveszteség eredménye lehet az erőtlenség és ebből kifolyólag az alacsony végsebesség. A fals levegő beszívása pedig elszegényíti a keveréket és ez előidézheti a motor megszorulását.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.