Simson motorkerékpár hazafias érzülettel

2003.02.07. 10:13
Van egy szűnni nem akaró problémám a 4 sebességes S51 Enduro motorkerékpárrommal. Ha nincs sebességben a motor, vagy a kuplungot behúzom, akkor szép fokozatosan magától megemelkedik a fordulatszám és pörög a motor, mint az őrült.
 
   
   

Van egy szűnni nem akaró problémám a 4 sebességes S51 Enduro motorkerékpárrommal, esetleg tetszenek tudni tanácsot adni.

Tünet: Ha nincs sebességben a motor, vagy a kuplungot behúzom, akkor szép fokozatosan magától megemelkedik a fordulatszám és pörög a motor, mint az őrült. A kuplunggal játszva tudom alacsonyan tartani a fordulatszámot, mondjuk piros lámpánál. Kicsit macerás a dolog, meg attól is félek, hogy kuplungom és fékeim élettartama is jelentősen rövidül.

Tapasztalat: Nem mindig tesz így motorom.

1) Ha MOL keveréket kezdek tankolni, minél több ilyen benzin kerül bele a tankba, annál inkább csinálja. Ha ez után saját keverésű - bár ugyancsak MOL-os - benzin válik egyeduralkodóvá a tankban, akkor teljesen megszűnik a jelenség. Ezt a kísérletezést kétszer is megismételtem, hogy biztos legyek a dologban. Ha ezt a tapasztalatot hallanám valakitől, kicsit hajmeresztőnek találnám, de voltak korábbi tapasztalataim is. 1500-ös LADÁM kizárólag MOL-os benzinnel volt hajlandó jól menni, ha máshol tankoltam, akkor rángatott. Babetta motorkerékpárommal nagyon sok gondom volt, mielőtt elkótyavetyéltem pontosan ugyanígy tett, mint a Simsonom, csak nála nem próbálkoztam más benzinnel. Összességében megnyugodtam, mert motorom tökéletesen működött bár az olajcipelés kicsit macerás.

2) Körülbelül november elején tettem le motorom a télre való tekintettel. Egyszer, decemberben még használtam, akkor tökéletesen ment. Azonban most a napokban, egy kicsit melegebb, olvadásosabb délelőttön megtettem vele kb. 5 km-t és megdöbbenésemre megint produkálta egész úton az alapjárati felbőgést.

Honlapjukon található anyagokból megtudtam, hogy a jelenséget az alapjáraton beáramló sok levegő okozza. Egyébként menet közben, jól működik, bár ez az első Simsonom és nincs összehasonlítási alapon. Hajnalban kb. 60 km/h-val szoktam száguldani az Andrássy úton. A Normafához vezető úton, persze ha nem kell megállnom, leginkább harmadik, itt-ott második fokozatot kell kapcsolnom.

Még egy probléma elő szokott fordulni, talán fontos lehet. Ha mondjuk dugóban sokat megy alapjáraton, akkor le szokott fulladni, egy idő után. Kollégám szerint a kipufogó dugul el ilyenkor, be is jött a tanácsa, ha időnként felpörgetem a motort hosszú várakozás alatt, akkor nem fullad le.

Kérdés: Tudom, hogy így látatlanul nehéz bármit is mondani. Engem leginkább a 2. pontban leírt eset nyomaszt. Elképzelhető, hogy nem melegedett fel a motor és a szivatót kellett volna még rajta hagynom? Bár csak Budapesten közlekedek, azért elég kellemetlen lenne, ha 17 km-es utam közepén adná be motorom a kulcsot. Bár gimis koromban Verhovinákat bűvöltünk, jelen körülményeim között nem tudok semmilyen szerelési munkát elvégezni hely hiányában. Esetleg tudnak ajánlani egy szervizt, ahol kipucolnák és beállítanák, valahol a Moszkva tér magasságában ha több ilyen is van.

Bár lehetett hallani olyan kutakról, ahol valamilyen csoda folytán víz került a benzinbe és ez negatívan befolyásolta a járművek működését, illetve teljesítményét, de ennyire hazafias érzelmű motorról, amelyik kizárólag MOL benzinnel hajlandó normálisan működni még nem hallottam. Ráadásul a MOL nem csak saját kútjai számára gyárt benzint, hanem több más olajtársaság is tőle vásárolja az üzemanyagot.

Arra már található logikus magyarázat, hogy a benzinkúton és az otthon általad készített keverékre másként reagál a motor. Véleményem szerint a hullámzó alapjárat problémája arra vezethető vissza, hogy falslevegőt szív a motor. Ezt leggyakrabban az elkopott főtengely-szimmeringeken keresztül (gyújtásoldal), vagy a szívócső és a porlasztó között fellépő tömítetlenségen keresztül történhet.

Esetünkben a főtengely-szimmeringre gyanakszom, és az üzemanyag annyiban lehet befolyással a problémára, hogy az általad készített keverék több olajat tartalmaz, mint a benzinkúton előállított, ezáltal jobban letömíti a megkopott szimmeringet. A lámpánál való lefulladás oka viszont inkább porlasztó beállítási gond. Valószínűleg sok üzemanyagot kap a motor, főleg alapjárati fordulatszám közelében, erre utal az is, hogy ha néha felpörgeted, akkor nem fullad le, mivel ilyenkor ki tud tisztulni a motor a magasabb fordulatszám miatt.

Ezt bizonyítja a hajnali száguldozás is, mivel ekkor a hidegebb levegő miatt válik ideálissá a keverék. Mivel ez a probléma a porlasztón belül is több mindenre visszavezethető, javaslok egy alapos porlasztó tisztítást és beállítást.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.