Kerékcsapágy rögzítési procedúrák

2003.02.25. 08:40

A csapágyház, ami ugye a felni anyagából van, vagyis szerintem elég puhácska anyagból, el van kopva. Nem nagyon, de pont annyira, hogy a csapágyat saját kézzel, ki be tudom tenni-venni.

 
   
   

Tavaly vettem egy 1984-es évjáratú Yamaha RD-80 köbcentiméteres (vízhűtés) túra-sport kismotort. A motorját még fel is tudtuk újítani, de van egy kisebb gond a hátsókerékkel. Szóval a csapágyház, ami ugye a felni anyagából van, vagyis szerintem elég puhácska anyagból, el van kopva. Nem nagyon, de pont annyira, hogy a csapágyat saját kézzel, ki be tudom tenni-venni.

Megpróbáltuk rávenni a bennmaradásra kalapáccsal, pontozóval (amikor betettük a csapágyat, a csapágy köré a felnire, mintha lyukat akartunk volna ütni, hogy ezzel összenyomja a csapágyat).

Ez kezdetben úgy nézett ki, hogy bevált. De sajna már megint érzem, hogy mozog. Olyannyira, (nem tudom, mennyire ismered ezt a motorfajtát), hogy az álló motor hátsó kerekét kézzel kb. 2 centiméteres játékra tudom invitálni a motorra merőleges irányban. Ez menetközben nem nagyon érződik, de kanyarodáskor annál inkább. Tehát a kérdésem a következő: nem tudnál nekem valami gyógymódot mondani a betegségre?

És ha már a kérdéseknél tartok, szeretnék még valamilyen kisebb-nagyobb tuningolás felől is érdeklődni. Mit lehetne kihozni ebből a kis mociból? Mert szerintem egy 80-as gépnek nem pont 80-85-tel kellene mennie felújított és jó állapotban lévő motorral. Mert most sajna, csak ennyire képes. Ha tudnál írni valamiféle motortuning oldalcímeket, vagy ehhez hasonlókat, azt is örömmel venném!

A csapágy benntartására, a pontozós módszeren kívül két ötletem van. Az egyik, hogy kiveszed a csapágyat, majd szerzel valahonnan egy erősebb, mondjuk autó akkumulátort. Ezt egy bikakábel segítségével, mintegy hegesztőtrafóként használjuk. A negatívot fixen a kerékagyra fogatjuk, a pozitív oldali csiptetővel pedig a csapágyház belső felületét kell érintgetni. Ez felérdesíti a csapágyház felületét, és jobban fogja tartani a csapágyat. Ez a művelet természetesen nem vitamin az akkumulátornak, valamint némi szikrázással is jár, ezért inkább a kalandkedvelőbbeknek ajánlom.

Egy másik lehetséges és általában célravezető megoldást egy öreg szakitól tanultam. Természetesen ez sem jár áldozatok nélkül, ami ez esetben egy régi mérőszalag. Tehát, a mérőszalagból le kell vágni egy akkora darabot, amekkora éppen körbeéri a csapágyat, és ezzel a mérőszalagdarabbal együtt kell a helyére ütni. Garantáltan meghozza a várt hatást. Ezt a megoldást inkább a türelmesebb, precízebb, nagyobb kézügyességgel rendelkező kollegáknak ajánlom.

Arra sajnos nem tudok konkrét választ adni, hogy mit lehet kihozni a mociból, de ha tanácsolhatom, akkor kezd azzal, hogy minden beállítást ellenőrzöl. Gondolok itt a gyújtásra, a porlasztóra, a szűrők állapotára, valamint talán a legfontosabb dologra, a kipufogó állapotára. Ellenőrizd nincs-e eltömődve! Ha kell, égesd ki a kipufogót, mert az nagyon sokat számít, hogy milyen állapotban van. Ezek a legolcsóbb "tuningok", melyek fontosak, sőt ezek nélkül nem is lehet igazán jó eredményeket elérni.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.