Egy gyakorlott fül
A dugattyúcserével kapcsolatban a cikket olvasva bennem is felmerült egy kérdés. Egy 200-as kétütemű motor ketyeg a gépemben, amit még a tél beállta előtt elvittem szervizbe. Ott a szaki azt mondta, hogy csúnyán zörög a motor (ahogy szerintem minden kétütemű), és szerinte dugattyút és gyűrűket kell cserélni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A múlt nyáron egyébként ettől függetlenül ellenőriztettem a
kompressziót, és arra azt mondták, hogy egy ilyen korú motor
esetében elfogadható. Mi a véleményed, így "fül alapján" el lehet
ezt dönteni egyértelműen, hogy kell-e csere?
Egyfelől azt kell mondanom, hogy a kompresszió mérés jó indikátor, és ha megfelelő értéket kapsz a mérésnél (egyéb utalások hiányában), akkor megnyugodhatsz. Másfelől pedig, egy gyakorlott fül sok mindenre képes felfigyelni és sok mindent meg tud állapítani, pusztán a zörejek alapján. Egyébként a kopott dugattyúnak - billegéséből adódóan - van egy jellegzetes hangja.
Összefoglalva, attól függetlenül, hogy tavaly a motor korához képest megfelelő értéket mérték, elképzelhető, hogy idénre a dugattyú kopása elérte a kritikus pontot. Ezt, mint leveledből kitűnik, egy öreg szaki füle is alátámasztja. Azt javaslom, végezz újabb kompresszió mérést, vagy ha teljesen biztosra akarsz menni, akkor húzd le a hengert (ez egy kétütemű motornál nem túl bonyolult feladat), és vizsgáld meg a henger és a dugattyú állapotát!
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a
tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a
levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.