Váltó csere részben vagy egészben

2003.03.13. 09:38

A HONDA CBR 1000 F hat sebességes váltóval készült, míg a HONDA CB 1000 öt sebességgel került forgalomba. Tesztjei szerint - és az én tapasztalataim szerint is - felesleges volt kihagyni a 6. fokozatot.

 
   
   

Honda CB 1000 Big 1992-es évjáratú motorom váltóját szeretném 6 sebességesre cserélni (alakítani). Tudomásom szerint - kisebb változtatásokkal - a HONDA CBR 1000 F blokkját építették bele.

A HONDA CBR 1000 F hat sebességes váltóval készült, míg a HONDA CB 1000 öt sebességgel került forgalomba. Tesztjei szerint - és az én tapasztalataim szerint is - felesleges volt kihagyni a 6. fokozatot.

Azt szeretném kérdezni, hogy változtattak-e a CBR 1000 F váltóján, vagy egy az egybe ugyanazt építették be a 6. nélkül? Elég-e a 6. fokozatot megszereznem, vagy komplett váltót kell cserélnem.

Azt sajnos nem tudom pontosan, hogy egy az egybe a CBR 1000 váltót tették-e be a CB 1000-be, de szerintem nem. Nagy valószínűséggel nem csak egyszerűen kivették a hatodik fokozatot, hanem a motor karakterisztikájához igazították a váltó áttételezését.

Ezt úgy tudod legkönnyebben ellenőrizni, hogy gyári műszaki leírás alapján összehasonlítod az összes fokozat áttételarányát. Viszont, mivel az erőforrás a CBR alapjaira készült, szerintem a komplett váltócsere minden különösebb átalakítás nélkül megoldható feladat. Visszatérve az eredeti elképzelésre, ha csak egy fokozatot kellene pótolni, ahhoz is szükség lenne egy fogaskerékpárra, a kapcsolódobra, valamint lehetséges, hogy a tengelyekre is (bár ha azonos a váltó, akkor valószínűleg csak a fogaskerekek helyén lévő távtartókat kell eltávolítani), egyszóval jó pár alkatrészre.

Ha ezeket újonnan vásárolnád meg, akkor az elég költséges lenne, ha pedig bontva, akkor ott szerintem azonos áron megkapod az egész váltót (nem is mindig adják el alkatrészenként). Legjobb megoldásnak az tűnik, hogy beszerzel egy komplett CBR 1000 váltót, és utána már bátrabban állhatsz neki a feladatnak!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.