A robogótuning mélységei

2003.03.18. 09:28

Azzal a problémával fordulok hozzád, hogy van egy Honda Dio ZX-em és nem akarom eladni, mert nagyon szeretem. Viszont tuningolni szeretném, hogy erősebb és gyorsabb legyen, de nem tudom, hogyan lehet. Mit érdemes venni bele? Hogy lehet tuningolni? Válaszod nagyon várom, és előre is nagyon szépen köszönöm!

 
   
   

Amennyiben tuningolni szeretnéd a robogód, nem lesz túl nehéz dolgod, határt csak a ráfordítani kívánt összeg szab. Nyugodt szívvel állíthatom, hogy manapság a robogóhoz gyártott tuning felszerelések palettája az egyik legszélesebb.

Hazánkban legismertebb és legkönnyebben beszerezhető termékek a Pollini és a Malossi cég termékei. Mivel szinte már közhellyé vált az a mondás, hogy "legjobb tuning a köbcenti tuning" ezért azt javaslom, első lépésben vásárolj egy 70 cm 3-es henger, hengerfej, dugattyú szettet. Ha ezt párosítod egy hosszabb végáttétel vásárlással, akkor relatív alacsony költségvetésből jelentős eredményeket érhetsz el.

Ha ez még mindig kevésnek tűnne, akkor jobban bele kell mélyedni a dolgokba, de sajnos ezzel arányosan mélyebbre kell nyúlni a pénztárcában is. Mivel a kétütemű motor lelke a kipufogó ezért következő lépés a kipufogórendszer és a porlasztó cseréje, valamint ha eleve a maximumot szeretnéd kihozni a motorból, akkor egyből egy 70 cm 3-es átdolgozott vezérlésű hengert kell vásárolnod. A megváltozott vezérlés miatt viszont szükséges lesz a kuplung cseréje is. Nyomatékát magasabb fordulatszámon fogja leadni a motor, ezért olyan kuplungra lesz szükséged, melynek röpsúlyai magasabb fordulatszámon nyitnak ki. Ilyen tuning alkatrészeket komplett kittben is meg tudsz vásárolni, az igényeidnek megfelelően.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.

Olvasói hozzászólás:

Helló!

Szerintem ne foglalkozz a robogótuninggal, mert nem érdemes. Életveszélyes azokon a pici zsúrkocsi kerekeken száguldozni, mert olyan picik_egy kátyú és repülsz. Mondjuk ha mégis a tuning mellett döntessz, akkor a henger cseréje 45 ropi, ami csak több lehet. A fogyasztásod megnövekszik 4-4,5l / 100km-re, vagyis szinte száz kilométerenként tankolhatsz a gépezetbe, csakis full szintetikus 2T olajat tehetsz a robogódba, meg mondjuk, a gumikat is érdemes valami normálisra lecserélni (amennyiben nem azok), pl: Dunlop_ az legalább 7000 Ft/db. Ekkorra elérted, hogy van egy kis robogód, 7-8 LE teljesítménnyel, de csak berúgni tudod_.. mert ugye az önindító nem valószínű (de lehet hogy beröffenti) hogy be tudja indítani a mocit, a megnövekedett kompresszió miatt.

Összegezve: 55-60 ezer forint (ami már 2/3-a egy "A" kategóriás jogosítványnak) és visít alattad a robogó, mert ugye a végsebessége annyival több, amennyivel többet pörög a motor (65-70 km/h), mivel nem cseréltetted ki a végáttételt (ami cirka 22 ropi), nem tettél még rá sportkipufogót, sem jó karbit, ezeknek az árát már sajnos/szerencsére nem tudom. És szép az egészben, ha azt szeretnéd, hogy hosszú életű legyen a henger, be kell járatnod. Ez azt jelenti hogy illik max 1/4., ½ gázzal járni, hogy a még össze nem kopott dugattyú+henger meg ne szoruljon, mert akkor ugrott az egész pénz.

Még annyit hozzá teszek, kicseréltettem a hengert anno az én Honda Bali robogómon, és őszintén, nagyon megbántam. 45000 volt a henger, és ezzel azt értem el hogy 65 a végsebesség, 4,5-ös fogyasztás_ aztán rájöttem, hogy egy Yamaha SR 125 jobb_.

Ákos