Motorgenerál egy hétvége alatt

2003.03.27. 10:51

Motordoki, segíts eldönteni, hogy belevághatunk-e úgy a szerelésbe, ha a hétvégén el is kell készülni a géppel. Szükség van-e kuplunglehúzó célszerszámra is a primerhajtás bontásához?

 
   
   

A haverom ETZ 250 gépe motorblokkját szeretné állapot szerint generálozni. A hétvégén nyélbe is üthetnénk a dolgot, de félek, hogy nem elég beszerezni csak a tömítéskészletet, szimmeringeket, csapágyakat, folyékony tömítést és előkészíteni a szerszámokat. (Nem hagytam ki semmit?)

Motordoki, segíts eldönteni, hogy belevághatunk-e úgy a szerelésbe, ha a hétvégén el is kell készülni a géppel. Szükség van-e kuplunglehúzó célszerszámra is a primerhajtás bontásához? (Ha igen, rajzot is küldj, kérlek.)

Amit itt az oldalon felhalmoztok, az a szakma általános ismeretének és a típusismeretnek, valamint a tapasztalatnak egy szerencsés keveréke, mely megkönnyíti a könyvből szerelőknek a sajátkezű, értő karbantartást, még ha nem is gyakorló szerelők!

Töretlen sikert a jövőben is!

Az általad felsorolt alkatrészeket kiegészíteném, minimum egy gyertyával, hagyományos gyújtás esetén egy megszakítóval, esetleg egy kondenzátorral, és egy légszűrővel.

A motorgenerált két dologra kell alapozni, a motor állapotára és pénztárca vastagságára. A második tényezőt, többnyire már előre látja az ember, míg az elsőt megint csak két részre kell bontani. A felújítás előtt célszerű elvégezni egy kompresszió mérést, és érdemes rögzíteni tudatodban az észlelt jelenségeket (kuplungcsúszás, váltó zörejek, különböző blokkból jövő hangok, stb.), a másik rész pedig a szétszedés után észlelt hibák (lepattant fogak a fogaskerekeken, megkopott léptetővillák, egyszóval olyan hibák, melyek csak a szétszedés utáni állapotfelmérésnél derülnek ki).

Tehát a szétszedés előtt nehéz minden eshetőségre felkészülni és nem is szükséges. Valamint a motorgenerál (ha valóban motorgenerálról beszélünk) magában szokta foglalni a henger és a főtengely felújítását is. Ha már egyszer úgy is szétszeded a bringát, akkor érdemes elvégezni ezeket a műveleteket. Nem tudom milyen kopott a henger és a dugattyú, de ha még nem volt felújítva, akkor érdemes lenne dugattyút cserélni (természetesen legjobb lenne megfúratni a motort), vagy legalább meggyűrűzni.

Ha egy hétvége alatt végezni akartok a felújítással, akkor azt javaslom kezdjétek pénteken este, akkor még szombat délelőtt be tudjátok szerezni az esetleg felmerülő plusz alkatrész szükségleteket. Kuplunglehúzóra szükség lesz a szétszereléshez, de sajnos nincs róla rajzom. Azt javaslom, vásároljatok egyet, szerintem ezt is lehet kapni az alkatrész szaküzletben, vagy szerezzetek be egy körmös agylehúzót!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.