Adj még egy esélyt a blokkodnak!

2003.04.24. 13:04

A főtengellyel kapcsolatban, véleményem szerint legolcsóbb megoldás, ha a meglévőt javíttatod meg. Ehhez viszont szét kell szedned a blokkot, és ez remek lehetőséget nyújt arra is, hogy tüzetesen megvizsgáld motorod hengerét és dugattyúját.

 
   
   

Egy Suzuki Address 100-as robogóval kapcsolatban szeretném a tanácsodat kérni. A történet: használtan vettem kereskedőnél a gépet. Kb. 1,5 év múltán ki szerettem volna cseréltetni benne a fokozatmentes automata görgőbetétjeit, de sajnos, mivel egy olyan vidéken lakom, ahol nincs a környéken motorszerelő, ezért egy autószerelő ismerősömet kértem meg, hogy szedje le a tárcsát, ahol a betétek vannak, mert nekem nem voltak hozzá megfelelő szerszámaim.

Szétszerelés közben derült ki, hogy a főtengely kivezetését, ahol az egész szerkezet van, már barkácsolták, mivel valószínűleg régebben letört. Most is letört, mert mint utólag kiderült, ezen a kivezetésen gyárilag balmenet van, erre pedig az ügyes kezű ezermester jobbmenetet vágott, mivel balos menetvágót nemigen árulnak. Ezenkívül a rátekert rögzítőanyát rá is hegesztette, hogy le ne lazuljon menet közben a fordított irányú menetről. A hegesztés elég szépen sikerült, mert nekünk nem tűnt fel, csak akkor, mikor az első csavarintásra letört az egész menet. Érdeklődtem egy kereskedésben az új főtengely ára felől, 100 ezer feletti összeget mondtak (nem tudom, hány karátos lehetett), de mivel ennyit nem tudtam volna rákölteni, ezért abban maradtunk, hogy ugyanígy visszacsináljuk.

Ezt megelőzőleg volt egy dugattyúgyűrű-törése a gépnek, ekkor már az első túlméretes (utángyártott) dugattyú járt benne. Eleinte elég jól ment, bírta a gyárilag megadott 85-90-es végsebességet, de nem egész egy év után már alig bírta a 70-et. Megnéztük a kompresszióját, alig volt benne valami, ezért úgy döntöttem, hogy újra felfúratom, belekerült az új dugattyúkészlet (gyári eredeti), amivel mindössze 1000 km-t bírt ki, mert újból eltört a gyűrűje.

Az lenne a kérdésem, hogy szerinted a főtengely hibája okozhatja-e ezt a sorozatos dugattyúgyűrű-kopást/törést, illetve a főtengely cseréje megoldja-e végleg a kérdést? Azóta nem szedettem szét, nem tudom pontosan, hogy a gyűrűn kívül még van-e sérülése (pl. dugattyú), úgyhogy azt is szeretném megkérdezni, hogy szerinted van-e még értelme a javításnak, ha igen, akkor hogy lehet a leggazdaságosabban megoldani: alkatrészcsere (új vagy bontott), vagy komplett motorcsere (használt)? A motor pontos évjáratát sajnos nem tudom, kb. '92-es lehet. Esetleg tudnál konkrét tippet adni, hogy hol érdeklődjek alkatrész után?

A főtengellyel kapcsolatban, véleményem szerint legolcsóbb megoldás, ha a meglévőt javíttatod meg. Ehhez viszont szét kell szedned a blokkot, és ez remek lehetőséget nyújt arra is, hogy tüzetesen megvizsgáld motorod hengerét és dugattyúját.

Az általad említett 1000 km valóban nem túl hosszú élettartam egy gyári dugattyúnak. A gyűrű törését két okra vezetném vissza. Egyik, hogy le van pattanva a henger palástjából egy kis darab valamelyik nyílásnál, és ebbe akad bele a gyűrű, a másik pedig, hogy megragadt a motor és ekkor törte el a gyűrűt. Vizsgáld meg alaposan a hengert, bármelyik történt is kell, hogy legyenek nyomai a hengerben!

Ha a véleményemre vagy kíváncsi, szerintem, van értelme a javításnak. Ha vennél egy másik blokkot, gondolom nem vadonat újra gondoltál, abba sem látsz bele és nem tudhatod nem jönnek-e elő hibák az első pár ezer kilométer alatt. Ha "normálisan" felújítod a meglévőt, akkor legalább tudod mi lett kicserélve, vagy felújítva benne. Több cég is foglalkozik jó minőségű utángyártott alkatrészek forgalmazásával és ezek többnyire elérhető áron vannak. Adj még egy esélyt a blokkodnak!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.