A power szelep hiánya

2003.05.08. 09:14

A power szelep feladata a kipufogó csatorna keresztmetszetének változtatása, a fordulatszám függvényében. Alacsony fordulatszámon a szelep leszűkíti a kipufogó-csatorna keresztmetszetét, ez által biztosítja alacsony fordulatszámon a nyomatékot, míg magas fordulatszámon teljesen kinyit, hogy a megnövekedett fordulatszámon is tökéletes legyen a hengerben a gázcsere.

 
   
   

Van egy Yamaha DT80 motorom, melynek hengerét két hete perselyezték 35000 Ft-ért. A mostani teljesítménye valamivel jobb, mint a perselyezés előtt, de őszintén, sokkalta jobbra számítottam. A motor 5500-as fordulattól kezd szépen, erőteljesen húzni, de csak 8000-ig és utána nem is megy tovább. Kérdésem: Mi lehet az oka ennek, vagy alapból ilyen? Ha tudsz, légy szíves írj tuning tanácsot.

Ui: Powerszelep nincs benne.(ha ez egy lehetséges megoldás írd le hol szerezhetem be.) Előre is köszönöm.

A motor teljesítményének javulása természetes, hiszen a perselyezésből kifolyólag a hengerben megnövekszik a nyomás és ennek következtében a teljesítmény. A 8000-nél tovább nem emelkedő fordulatszám oka nem a power szelep hiánya.

A szelep feladata a kipufogó csatorna keresztmetszetének változtatása, a fordulatszám függvényében. Alacsony fordulatszámon a szelep leszűkíti a kipufogó-csatorna keresztmetszetét, ez által biztosítva alacsony fordulatszámon a nyomatékot, míg magas fordulatszámon teljesen kinyit a szelep, hogy a megnövekedett fordulatszámon is tökéletes legyen a hengerben a gázcsere. A power szelep hiánya alacsony fordulatszámon lenne hangsúlyos, ebben a tartományban lenne erőtlen a motor.

A 8000-es korlát oka az lehet, ha a helyén van a power szelep, de nem működik, és pont zárt állapotban van, ha el van tömődve a kipufogó és ez által képződött fojtás. Lehet éppenséggel porlasztó-beállítási gond is: keveset kap a motor. (Ennek ellenőrzésére javaslom a gyertyaszín tesztet!) Véleményem szerint az eltömődött kipufogó okozza a problémát!

Kedves Tamás/Motordoki!

A Totalbike-on megjelent cikkre szeretnék reagálni, a DT80-nal kapcsolatban, amelyik nem pörög többet 8000-nél.

Szóval: nem vagyok ugyan nagy ismerője a POWER-szelepes Yamaháknak, de erős a gyanúm, hogy a DT80-asok közül egyben sem volt benne ez a szelep. Ha nem így van, érdekelne, hogy melyik évjárattól lehet keresni ezt a berendezést az említett motoron, mert tényleg nem tudom...

A 8000-es fordulatot illetően: a mi DT80-asunk is kb. ennyit pörög 5.-ben (hatodikban már talán csak kb. 7500-at). Tudomásom szerint ehhez a motortípushoz többfajta tuningkészlet is létezik, de alapkivitelben a motor a németeknék a Leichtkraftrad kategóriába tartozik, amely szerint nem lehet nagyobb, mint 80köbcenti, nem mehet gyorsabban, mint 80km/h, és a maximális teljesítményét nem adhatja le 6000 1/min-nél nagyobb fordulatszámon (vagyis 6000 1/min után a nyomatékgörbének csökkennie kell).

A németországból származó DT80-asok esetében így szépen benne van a kipufogóban is, hogy "80km/h", ehhez hangolt karburátor van a motorra szerelve, és az internetet böngészve az is feltűnt, hogy mindezt még tetézik valami CDI-gyújtáselektronikával, ami alighanem úgy lehet beállítva, hogy attól aztán tényleg nem fog a motor 8000-nél többet pörögni.

Mindezek tükrében viszont azzal vigasztalnám a levélírót, hogy inkább örüljön a típus megbízható mivoltának (a mienkben 48ekm van, bár nemrégen vettük, és emiatt az előéletét nem nagyon ismerjük).

Ha szeretné a sebességét növelni a motorjának, próbálkozhat a lánchajtás áttételének módosításával: a mi motorunkon 16:49-es áttétel van, ezzel némileg 80km/h fölé megy. Ja, és még ezzel is felmegy (nem nekifutásból!) a meredek és hosszú gátoldalon! És emellett én 110kg vagyok... Nemsokára szükséges lesz a láncszett cseréje. Sajnos csak 15:51-es áttételt (ez a gyári) sikerült beszereznem, de kíváncsian várom, hogy mi lesz a csere eredménye a menettulajdonságokat illetően.

Ennyit írok csak, mert már így is sokat írtam...
Üdv.
Sándor István
(egy DT80-as kedvelő)

UI: nagyon jó (és tanulságos!) a Motordoki, mindig örömmel olvasom el az újabb eseteket!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.