31 éves, de még váltana

2003.05.20. 14:32
Egy 1972-es Jawa 250-em (559) van, amit úgy 10 év pihenés után állítottam talpra. Azóta ugyan nem sokat használtam, amiben az is közrejátszik, hogy a kuplunggal gondjaim vannak.

 
   
   

Az egész olyan mintha nem emelne ki rendesen. Legjobban elinduláskor zavar, egyesbe betéve nagy csattanás és kisebb rántás. A beállítással már minden megpróbáltam, de semmit nem segített. Vagy csúszik, vagy az említett hibát produkálja.

Hozzá kell tennem, a talpra állítás során a motor nem lett szétszedve, csak az olaj lett lecserélve. Most lekaptam az oldalát és azt tapasztaltam, hogy amikor behúzom a kuplungkart, akkor kiemel, de a lamellák össze vannak ragadva oly mértékben, hogy kézzel alig lehet elforgatni. Kiszedtem a lamellákat a kosárból és ugyanazt tapasztaltam, viszonylag nehezen csúsznak egymáson, és nehéz szétválasztani őket. Egyébként szemre rendben van a felületük.

Ugyan a kosár és a lamellák az éleken kicsit meg vannak kopva, de véleményem szerint csak csekély mértékben, így az nem akadályozhatta a szétválásukat, nem az okozhatta a hibát. Erre enged következtetni, hogy kiszedve is erősen tapadnak egymáshoz. Láttam már olyat, hogy kis laprugók vannak a lamellák között, amik segítik a szétválást, de tudtommal ebben gyárilag sem volt. Most már csak arra tudok gondolni, hogy nem megfelelő az olaj. Ebben a gépben még parafás lamellák vannak. Milyen olajat kellene ehhez használni? Ha jól emlékszem, W80-as hajtóműolaj van most benne.

Valljuk be, ritkán találkozhatunk olyan MZ-vel, Jawával, Pannóniával, de még nyugati típusú motorral is, amelynek kuplungja a sebességbe kapcsolás műveletekor tökéletesen zaj és rántásmentes lenne. (Ebben egy fokkal előrébb járnak a szárazkuplungos motorok) Én személy szerint, egyedül csak a K100-as BMW-n tapasztaltam olyan sebességbe kapcsolást, amely nem járt sem zajjal, sem motormozgással.

Az üresből egyesbe kapcsoláskor tapasztalható csattanás és rántás oka sok esetben a nem tökéletesen kiemelő kuplungon kívül a megnyúlt, laza lánc és az elkopott menesztő gumi. A kuplung verziónál maradva, csattanás oka valóban az, hogy nem emel ki rendesen a kuplung, azaz a lamellák kinyomott kuplung mellett is összetapadnak, illetve a nagyfokú súrlódási ellenállás miatt a parafás lamellák magukkal viszik a fémlamellákat.

Javaslom, hogy szereld szét a kuplungot, vedd ki a lamellákat és sík lapon, csiszolóvászon segítségével csiszold meg a fém lamellákat! A lamellák összetapadásánál szerepet játszhat az olaj is. Az általad használt W80-as hajtóműolaj véleményem szerint túl sűrű. Javaslom, cseréld le a hajtóműolajat motorolajra. Annak idején, még ifjú MZ-s koromban MDC motorolajat használtunk, most ennek megfelelő 15W-40 -es motorolajat javasolnék.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.