Erre lett tervezve

2003.05.27. 08:59
Van egy GILERA XR2-es 125 cm3-as enduró motorom. Az apróbb javításokon, szokásos karbantartásokon kívül nem volt vele gondom, a sebességgel azonban nem vagyok teljesen megelégedve. A motor egyébbként 140-150-et megy ami nem rossz. A power szelep azonban mintha nem szuperálna rendesen, vagy lehet, hogy ez a normális?

 
   
   

Úgy hatezres fordulatnál kezd kapcsolni, de ha nem húzatom meg 8-9 ezres fordulatra, akkor az 5-6. sebességeknél felfelé váltásnál már nem kapja el a szelep a tempót. Be akar csukódni és olyankor nincsen ereje. Tehát vagy nem robbanékony, vagy pedig visít a motor, mert magas fordulatszámon kell tartani. A tartós 7-8 ezres fordulatszám nem tesz rosszat a motornak?

Ha sokáig megyek vele hatezres fordulat alatt, akkor elég erőtlen a motor. Nézegettem a karburátort, de nem mertem a csavarokat berhelni. Ha a tűt beljebb tolom egy rovátkát, akkor lehet, hogy jobban fog menni alacsonyabb fordulaton? (Van egy kis füstölgés is itt.)

Két utolsó kérdés:
Lehet kuplunghézagot állítani ezen a motoron? Még nem csúszik meg, de már csak az utolsó milliméterek fognak.

Elszállt az első kerék agyánál az a fogaskerék, ami a kilométerórának a hajtást adja. (Nem bírta a -18C fokot télen.) Ezt lehet házilag cserélni? Ez a fogaskerék márkaspecifikus?

A könnyebbik végén kezdeném a válaszadást. A kilométer meghajtó fogaskerék márkaspecifikus, természetesen elképzelhető, sőt valószínű, hogy más Gilera modellel is megegyezik ez az alkatrész. Jó hír, hogy lehet házilag is cserélni, ez a művelet nem igényel különösebb szaktudást.

A kuplungot hézagolni nem lehet, csak a bowdenen lehet állítani az állítócsavar segítségével, ügyelve arra, hogy a kuplungkarnál legyen holtjáték, ellenkező esetben csúszni fog a kuplung. Amennyiben az utolsó millimétereken fog a kuplung, akkor megoldás a lamellák cseréje lehet.

A power-szelep nyitása fordulatszámfüggő, tehát mindegy hányadik sebességi fokozatban vagy. A tartós 7-8 ezres fordulatszám nem árt a motornak, mivel erre lett tervezve. A tartósság érdekében javaslom jó minőségű motorolaj használatát!

Mint az leveledből kiderült, porlasztóállítást fontolgatsz. Amennyiben lejjebb teszed a tűt, lehet hogy jobban fog menni a motor közepes fordulatszám tartományban, de nem szabad elfelejtened, hogy a porlasztó beállítása komplex művelet. Javaslom, hogy a beállítás előtt végezz el egy porlasztó és levegőszűrő tisztítást, valamint ezek után a gyertyaszín tesztet!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.