Gyanús hűtősapka

2003.07.17. 14:14
Elég két piros lámpánál való várakozás ahhoz, hogy felforrjon a hűtővíz, és a kiegyenlítő túlfolyóján már nyomja is ki. Minimum 80-nal kell mennem, hogy O.K. legyen a víz.

 
   
   

  Hosszas tanácstalanság után fordulok hozzád segítségért. A szóban forgó motor egy Kawa ZX-10, '90-es. 3 éve vásároltam a motort, akkor még vidéken laktam, ahol a városban lévő 3 közlekedési lámpából általában kettő sárgán villog. Eme rövid bevezető lényege, hogy gyakorlatilag hosszas lassú haladásban akkor nem volt részem. Ráadásul félévekre mentem külföldre dolgozni, szóval nem használtam sokat a motorom. Viszont már akkor, néhány budapesti felruccanáskor nem tudtam nem észre venni, hogy dugóba kerülvén elkezdett melegedni a vizem, de nem igazán törődtem vele, amint tudtam haladni, lehűlt a motor.

Télen (sajnos) hozzá kellett nyúlni a blokkhoz (hajtókarcsapágy csere), ennek keretében a hengerfejpakolás is ki lett cserélve. Idén viszont ÓRIÁSI gondot jelent a már említett melegedés. Javarészt a fővárosban használnám a gépet, de ez lehetetlen, ugyanis elég két piros lámpánál való várakozás ahhoz, hogy felforrjon a hűtővíz, és a kiegyenlítő túlfolyóján már nyomja is ki. Minimum 80-nal kell mennem, hogy O.K. legyen a víz.

Amit eddig tettem: - kivettem a termosztátot, - direktre kötöttem a hűtőventillátort, - kitisztítottam a hűtőt STP hűtőtisztítóval majd desztillált vizet öntöttem bele, persze azóta az már nincs benne, csapvízzel pótlom.

Amit eddig hallottam:
- minden Kawasaki melegszik,
- nincs a hűtő rendesen kitisztítva,
- hengerfejes a gép (vadi új a pakolásom és az olaj sem habos, a víz nem olajos és csak lassú menetben melegszik, 80 felett OK),
- tegyek bele fagyállót, mert annak magasabb a forráspontja,
- túl nagy előgyújtás,
- szelepelni kellene (motorféken durrog).

Amit még tervezek, és meg tudok csinálni:
- hűtőt kiveszem, és egy hűtőssel kitisztíttatom,
- szélvédőmosó spriccnit szerelek az első sárvédőre és vízpermetet nyomok a hűtőre.

A vízpumpám (szerintem) O.K., a bemenő csőből járó motornál lemegy a vízszint, a hűtő betöltőjénél rendesen örvénylik a víz. Esetleg próbáljam a ZZR1100 hűtőjét felvarázsolni, az mintha nagyobb lenne? Ha van hasonló tapasztalatod, vagy bármi öleted, kérlek, segíts.

Ez a melegedés tényleg bosszantó probléma, és az általad említett szintű melegedés nem természetes a motornál, még ha a motor történetesen Kawasaki is. Mint leveledből kiderült, komolyan körbejártad a problémát, illetve annak lehetséges forrásait. Ebből kifolyólag sok egyebet nem is tudok hozzátenni, csak két dolgot.

Az egyik, hogy a hűtőt még alaposabban át kell mosni úgy, hogy egy napra feltöltöd vízkőoldóval, a másik pedig a hűtősapka.

Sok embert megtréfált már ez az apró alkatrész. A hűtősapka magába foglal egy szelepet, melynek feladata, hogy bizonyos nyomásnál kinyit és rajta keresztül a kiegyenlítő tartájba áramlik a hűtőfolyadék. Mint tudjuk, nyomás alatt a folyadékok forráspontja kitolódik. Viszont ha a szelep elengedi a nyomást, akkor hamarabb felforr a hűtőfolyadék. Tehát javaslom, ellenőriztesd a hűtősapka állapotát! A szervizek általában rendelkeznek az ehhez szükséges műszerrel.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.