Legjobb, ha szétszeded

2003.07.24. 10:16
Az első fékem nagyon gyengén fog, amit már egy autó lökhárítója bánt. Nem, hogy nem tudom egykerékre állítani vele a motort, de ha csak azzal fékezek, akkor megállni sem tudok rendesen.

 
   
   

Egy GILERA XR2-esem van, már egyszer segítettél a power szeleppel kapcsolatos gondomnál, most fék ügyben fordulok hozzád. A motor előző tulaja nem volt híres a karbantartásról, így családom bánatára sokat kell guggolnom a motor mellett.

Az első fékem nagyon gyengén fog, amit már egy autó lökhárítója bánt. Nem, hogy nem tudom egykerékre állítani vele a motort, de ha csak azzal fékezek, akkor megállni sem tudok rendesen. A fékcsövek fémből vannak, kivéve a fékolaj tartálytól jövő csövet. A fékolajat én még nem cseréltem, a motor egy éve van meg. Fékezéskor a pumpálás is hatástalan. A fékpofák nemrég lettek cserélve.

A hátsó fék könnyen megfaroltatja a motort, azzal más a gond. Ha nagy melegben több mint egy órát motorozok olyan terepen, ahol rendesen kell használni a féket, akkor felmelegszik és fogja folyamatosan a hátsó kereket. Egy-két gázadás közbeni lépkedéssel a fékpedálon enyhíthető az állapot, de így sem engedi el a tárcsát tökéletesen. A hézagokat álló helyzetben egyik féknél sem lehet szabad szemmel látni. Ez normális? A fékolaj nem fogy a tartályból.

Kezdjük az első fékkel. Mivel azt írtad, a pumpálás sem segít az intenzívebb lassulás elérésében, feltételezem, nem levegős a rendszer, valamint az fékbetéteket is ki zárhatjuk, mivel újak. (Itt meg kell jegyeznem, találkoztam már olyan fékbetéttel, amely bár új volt, megállni szinte lehetetlen volt vele.)

A fentieket figyelembe véve javaslom, vizsgáld meg a főfékhengert, mert egy átszakadt karmantyú előidézheti az általad tapasztalt problémát. Kiváltó ok lehet még egy üveg keményre edződött féktárcsa is, melyet bármilyen fékbetéttel próbálsz összeszorítani, nem fogsz megfelelő fékhatást elérni. A kettő közötti különbség, hogy míg első esetben puha a fékkar, addig a második esetben kellő keménységű.

A fékfolyadék cseréjével kapcsolatos ajánlás, a háromévenkénti csere. Mivel nem tudni mikor volt a fékfolyadék utoljára cserélve, csak azt, hogy az előző tulaj nem volt egy karbantartási virtuóz, javaslom, cseréld le az egész rendszerben.

A hátsó fék problémája véleményem szerint a munkahenger megszorult dugattyúira vezethető vissza. Feltehetően nem mozognak a dugattyúk megfelelően, ezért a fékbetétek állandó súrlódásos kapcsolatban vannak a féktárcsával. Ennek hatására felmelegszik a fékfolyadék, és mivel csak egy módon tud tágulni a rendszer, folyamatosan nyomja a dugattyúkat. Megoldás a hátsó fék munkahengerének szétszerelése és kitisztítsa lehet. Különös figyelmet kell szentelni a dugattyúkra, jól meg kell őket járatni az összerakás előtt. Az összeszereléshez használj szilikon zsírt!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.