Füstös GS-t vennék

2003.10.07. 14:15

Kilátásban van egy 1982-es Suzuki GS450 motorkerékpár, amit szeretnék megvenni. Tudom, nem a legfiatalabb járgány, de nekem ennél többre sajnos nincs pénzem. Volt szerencsém több ízben is együtt motorozni a sráccal, akinek ez a 450-ese van, így út közben is lehetőségem nyílt arra, hogy jobban szemügyre vegyem a kiszemelt példányt.

Tudom, hogy sok levelet kapsz, és nehéz mindegyikre válaszolnod, de talán az én levelem több embernek is segítséget tudna nyújtani, amennyiben használt motort szeretne vásárolni. Olvastam már majdnem az összes cikkedet a használt motorokkal kapcsolatban, de nem találkoztam közöttük azzal a konkrét problémával, amiről most kérdezni szeretnék. Egy szept. 23-i cikkben válaszolsz egy srácnak, akinek indításkor kékesen füstöl a kipufogója a Yamaha RD 350 YPVS (1986 31K)-n, de az én esetemben indításkor ez a probléma nem áll fenn.

Nos a szitu az, hogy kilátásban van egy 1982-es Suzuki GS450 motorkerékpár, amit szeretnék megvenni. Tudom, nem a legfiatalabb járgány, de nekem ennél többre sajnos nincs pénzem. Volt szerencsém több ízben is együtt motorozni a sráccal, akinek ez a 450-ese van, így út közben is lehetőségem nyílt arra, hogy jobban szemügyre vegyem a kiszemelt példányt. A motornak szép hangja van, nem csörög, nem csattog, ha ketten ültünk rajta, akkor is szépen ment, szépen húzott a motor. Sajnos azonban azt tapasztaltam, hogy egy viszonylag hosszabb út után (40-50 km), amikor megálltunk, akkor alapjáraton kékes-szürkés színnel elkezdett füstölni mindkét kipufogó. A baloldali eléggé erőteljesen, a jobboldali kevésbé. És eléggé kokszos szaga is volt. Amikor a srác megtúráztatta a motort, akkor sem maradt alább a füstölés. Viszont érdekes, hogy amikor elindultunk néhány méter után már nem füstöltek a kipufogók, és ha menetközben odahúzta a srác a gázt, akkor sem füstölt. Másik problémám az, hogy a jelenlegi tulaj azt mondja, hogy a motornak jelentős az olajfogyasztása. Ez annyit jelent, hogy 1000 km-enként 1 liter olajat eszik. Kérdéseim:
Mik okozhatják a kipufogók alapjárati füstölését (a baloldali erősebben)?
Nem sok az olajfogyasztás (bár 20 éves motorról van szó, mégis, én kicsit sokallom)? Az ilyen nagyarányú olajfogyasztást mi okozhatja?
A fenti két hiba ellenére érdemes-e megvásárolni a motort, ha esetleg fel kell újítani, akkor miket kellene cserélni, és mennyibe kerülhet a felújítás?
A motor amerikai típusú, így a sebességmérő mph-ban mér. A kérdésem az lenne, hogy az első keréknél lévő sebességmérő meghajtást ki lehet-e cserélni értelmes meghajtásra, azaz hogy km/h-t mutasson az óra?

Igaz, személyes tapasztalataimra alapozom a következő kijelentést, de véleményem szerint, az idősebb motorok közül a Suzuki a legproblémásabb. Ezt az előforduló hibák gyakoriságára és azok javíthatóságára értem.

De nézzük a kérdéseket. Az első két kérdést összevonnám, és így válaszolnék rájuk. Az 1liter / 1000 km olajfogyasztás magas. Idősebb és kopottabb sportmotoroknál (az igazán nagy olajfogyasztók) is néhány deciliteres olajfogyasztás az elfogadható 1000 km-en. Az ennél nagyobb olajfogyasztás kóros elváltozásokat jelez a szelepszárszimering vagy olajlehúzó gyűrűk terén. Esetünkben is ezek okozhatják a kékes füstölést. Amennyiben inkább gázadásnál füstöl a motor, akkor az olajlehúzó gyűrűk, ha a gáz visszaengedésnél, akkor a szelepszárszimeringek vannak elkopva.

A szelepszárszimeringek cseréje nem túl költséges és nem is túl komoly beavatkozás, tehát emiatt ne tegyél le a motor megvásárlásáról. Az olajlehúzó gyűrűk cseréje mind költség, mind feladat szempontjából komolyabb, főleg azért, mert akkor valószínűleg a többi gyűrű is el van kopva. Ezen a vonalon haladva eljuthatunk egészen a komplett motorgenerálig, tehát ebben az esetben jobban át kell gondolni a vásárlást. Ha a motorvásárlás mellett döntesz, javaslom, keress fel egy szervizt, és végeztess el egy állapotfelmérést a motoron!

Ezzel a kérdéssel kicsit elbizonytalanítottál, de véleményem szerint nem meghajtót, hanem magát a kilométerórát kellene kicserélned. Szerintem egyszerűbb, ha átszámolod a mérföldet kilométerre, hidd el, hamar meg lehet szokni.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.