Féklégtelenítés és más ETZ bajok

2003.12.02. 12:08

Egy ETZ 250-esem van. A probléma a következő: műszakira készítettem fel, és ennek keretében le kellett cserélnem a fékcsövet, mert repedezett volt. A probléma ezután jelentkezett.

Feltöltöttem olajjal és légtelenítettem. Az olaj lehet, hogy régi volt, de szerintem jelen esetben ez nem befolyásolja a problémát. Ha nem használom a féket kb. 5-10 perc után újra levegős a rendszer. Miután ezt észrevettem, levettem a fékcsövet, és tömítőanyaggal tettem vissza (FBS). A probléma maradt.

Szerintem jól raktam vissza, de ha van valami, amire különösen oda kell figyelni, akkor azt megírhatnád! Észrevettem hogy egy kicsit szivárog az olaj a fékkarnál. (akitől vettem azt mondta, hogy ne töltsem tele az olaj tartályt, mert akkor szivárog). Szóval ez a probléma már akkor is jelen lehetett mikor még fogott a fék. Észrevettem még, hogy ha a motort megdöntöm (csak álló helyzetben próbáltam) gond nélkül be tudom húzni a féket a markolatig és, épp hogy fog, de pumpálva így is felkeményedik! Mindehhez hozzá kell tennem, hogy mielőtt hozzányúltam tökéletesen fogott a fék! és más részéhez nem nyúltam! Kíváncsian várom tanácsod!

Emlékeim szerint az ETZ tankja tartalékként három liter üzemanyagot rejt magában. Ez volt az egyszerűbb válasz, nézzük akkor most a féket. Ez sem túl bonyolult, mivel szinte 100% - os biztonsággal meghatározhatjuk a problémát (levegős a rendszer), csak megfelelő technikát kell alkalmazni a hiba elhárítására. Mielőtt rátérnék a technikára, néhány megjegyzés leveledhez. Valóban nem kiváltó oka a jelenségnek a régi fékfolyadék, de ha egyszer már úgyis megbontod a fékrendszert, javaslom új fékfolyadék használatát, mivel bizonyos időközönként (kb: 3-5 év) egyébként is ajánlott lecserélni azt. A fékcső cseréjénél nem javaslom FBS használatát, egyrészt mert megoldja a fékfolyadék, másrészt anélkül is tökéletesen kell tömítenie a menetnek. A főfékhengerhez lehet kapni felújító készletet mely többek között tartalmazza a gumikarmantyút a szimeringet, a fékfolyadéktartály pereme alatt található gumitömítést. Ennek segítségével megszűntetheted a szivárgást, de ez is független jelen problémától.

Akkor rátérnék a technikára. Többféle technikával is elvégezhető a légtelenítés, Én most egy jól bevált és általam is használt technikát írok le, mellyel gyorsan és hatékonyan lehet teljesen levegőmentessé tenni a rendszert. Hozzávalók: kb. 0,5 liter fékfolyadék, 1 méter átlátszó (!) gumicső, olyan méretben, ami szorosan illeszkedik a fékmunkahenger légtelenítő csavarjára, és egy, a légtelenítő csavar meglazításához szükséges csillag, villás, vagy csillag-villás kulcs. A légtelenítés menete a következő: először is a főfékhenger tartáját teljesen fel kell tölteni fékfolyadékkal és nem visszazárni, nehogy vákuum keletkezzen a tartályban. Utána a gumicsövet szorosan rádugni a légtelenítő csavarra, megnyitni a légtelenítő csavart és teljes erőből szívni a cső végét.

Ezt történhet kifejezetten légtelenítésre készített berendezéssel - kapható pl a Louis-nál - vagy végszükség esetén szájjal is. A fékfolyadék azonban súlyosan mérgező anyag, a szájba jutását a lehető leghosszabb csővel lehet elkerülni. A lényeg, hogy a fékrendszerben vákuum keletkezzen, minek hatására a fékfolyadék a tartályból a rendszerbe áramlik. A pihenő időkben mindig ellenőrizd, hogy a féktartályban legyen elegendő mennyiségű folyadék! Először nagy valószínűséggel csak levegő jön a rendszerből, de nem szabad csüggedni, előbb-utóbb megjelenik a csőben a folyadék. Azért kell megfelelő hosszúságú csövet alkalmaznod, hogy még véletlenül se kerüljön a szádba ez a finom nedű. Mikor folyadékkal telítődik a cső, zárd el a légtelenítőt és ürítsd ki a csövet. A műveletet addig kell folytatnod, amíg tiszta, buborékmentes folyadékot látsz a csőben. Ez után zárd el a légtelenítő csavart, és mint egy utolsó ellenőrzésként végezd el egyszer a klasszikus formulát, miszerint a fékkarral addig pumpálsz, amíg felkeményedik a fék, ekkor a fékkar behúzott állapota mellett rövid (1-2 másodperc) időre megnyitod a légtelenítő csavart, és ezáltal kiengeded az esetleg még ottrekedt légbuborékokat. Ezután nincs más hátra, mint ellenőrizni a tartályban a fékfolyadék szintjét, és adott esetben pótolni azt. Remélem sikerül alkalmaznod a módszert!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.