Zörgő kuplung: Yamaha betegség
Egyébként a kuplung zörgése nevezhető Yamaha specialitásnak, ez nem igényel feltétlen beavatkozást. Alkalomadtán érdemes azért körülnézni a kuplung fedél alatt, hogy milyen állapotban vannak a lamellák, illetve a kuplung kosár.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nemrég vettem egy XJR-400-ast (94-es) és úgy gondolom, hogy
hosszútávon megtartom, épp ezért volna is pár kérdésem, amire
már annyi különféle választ kaptam, hogy csak na!
Szóval a fő gond a kuplungból jövő hang (kicsit
csörgő/surlódó), amit csakis alapjáraton hallani és üresben
kuplungkar behúzásával mérséklődik. Ahogy picit is rápörgetek,
teljesen megszűnik. Előző tulaj így használta 2 szezont és azt
mondta, hogy nem érdemes vele törődni, mert szerinte max. csak
kopott a kuplungkosár. Semmi egyéb mellékhatás. Az érdekelne,
hogy maradhat-e így, illetve lesz-e más alkatrészre kihatással?
Másik aggodalmam, hogy állítólag 10-15 ezrenként szelepet kell állítani. Jelenleg hibátlan hangja van a motornak, de szerintem nem nagyon volt még rajta állítva (van benne vagy 40ezer). Ez egyébként emberes melo+műhelyet kíván (állítólag, mert nem csavaros a szelep). Érdemes ezeken gyötrődnöm?
Két utolsó kérdés a végére, aztán ígérem többé soha semmit: milyen gyertya kell bele és milyen olajat ajánlasz, amit mondjuk nem aranyárban mérnek, de még jó?(például a félszintetikus Valvoline elég? És 10W-40 vagy hatvanas illik jobban az olajhűtéshez? Köszi előre is és gratula a cikkekhez, mert tényleg jók!
Gratulálok a géphez, bár használatbeli tapasztalatom nincs az XJR 400-ról, esztétikailag tökéletes volt a választás. Természetesen ez szubjektív megítélés, de véleményem szerint az egyik legszebb 400-as naked bike.
A gyertya és olaj cseréjével kapcsolatos kérdésedre válaszolva, gyertyából az NGK CR8E-t ajánlanám. Olaj tekintetében érdemes olyan olajat választani, amelyik az országban bárhol beszerezhető. Gondolok itt a túrák alkalmára, mert ellenkező esetben ezt is cipelned kell az úton. A pénztárca kímélése szempontjából válassz félszintetikus, vagy ásványi olajat. A 10W-40-es megfelelő, bár én inkább a 20W-50-est ajánlanám, főleg mivel léghűtéses motorról van szó. Egy léghűtéses motor üzemi hőfoka magasabb, mint egy vízhűtésesé (főleg a nyári kánikulában) ezért olyan olajat érdemes használni, mely magasabb hőmérsékleten is megfelelő kenést biztosít.
Ha az olajcsere alkalmával jó minőségű olajat teszel a motorba, az csökkentheti a kuplung zörgő hangját is. Egyébként a kuplung zörgése nevezhető Yamaha specialitásnak, ez nem igényel feltétlen beavatkozást. Alkalomadtán érdemes azért körülnézni a kuplung fedél alatt, hogy milyen állapotban vannak a lamellák, illetve a kuplung kosár. Amennyiben látványos kopás tapasztalható a lamellák, vagy a kosár fülein, illetve a kuplungkosáron elhelyezkedő fogaskerék fogain, akkor az erre megérett alkatrészeket cserélni kell.
A szelephézaggal kapcsolatban az álláspontom, hogy ellenőrizni mindenképp érdemes, ráadásul az ellenőrzés nem igényel komolyabb műhelyfelszereltséget sem. Az, hogy a motornak szép hangja van, nem feltétlen jelenti azt, hogy tökéletes is a szelephézag. Legfeljebb, hogy nem nagyok a hézagok, de kisebbek még lehetnek az előírtnál. Amennyiben viszont állítást igényel a motor, valóban érdemes szakszervizhez fordulnod.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Van egy ETZ 251-es motorom, első tulaj vagyok. Az a gondom
vele, hogy a vége kb. 120 km/h. Többszöri felfúrás (tűgörgős
csapágy szétesés miatt) és főtengely csere után már a 3.
túlméreten van a henger. A többi minden gyári. Mi lehet az oka
annak, hogy nem pörög 5. sebességben 5000 1/min fölé? (Új
állapotában 5700-5800-ig felpörgött.) Segítene-e a dolgon egy
kis tuning?
Véleményem szerint első körben felesleges a tuningra gondolni. Tételezzük fel, hogy jól sikerült a fúrás, gyári értékre lett illesztve a motor. Ezenkívül feltételezem, gyári fogszámú lánckerekek vannak a motoron, mivel azt írtad, első tulajdonos vagy és a fúráson kívül semmi nem lett változtatva a motoron.
Amennyiben az előbbi feltételezések helytállóak, akkor én a kipufogórendszer eltömítődöttségére gyanakszom, mint a jelenség előidézőjére. Legjobb lenne kicserélni a komplett rendszert egy újra, de költségtakarékosság szempontjából szóba jöhet megoldásként a kipufogó könyök és dob kiégetése. Valamint a henger kipufogó-csatorna keresztmetszetéből a lerakódások eltávolítása. Szerintem, ez megoldja a problémád!
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka,
típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne
küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.