Az előírtnál több

2004.01.20. 12:32

Az oldaladon rábukkantam már egy hasonló cikkre, csak ehhez szeretnék egy kiegészítő kérdést feltenni.

Van egy '97-es ZZR 400-asom (japán belpiaci). A blokkra ütött szám alapján 3,7 liter olajat kell beletölteni. A szerelő, aki a tavaly tavaszi átvizsgálást végezte, 4 litert tett bele, mondván, hogy simán belement. A kérdés, hogy okozhat-e ez valamilyen problémát? Én se kárát, se hasznát nem tapasztaltam.

Továbbá, ha a szezonban nem tettem meg a kötelező szervizhez szükséges 6000 km-t (csak 1500-at), kell-e ill. ajánlott-e az olaj- és szűrőcserén kívül valami más alkatrészt cserélni, vagy átvizsgálni? A motort 2-3 hetente beindítom, járatom. Végül felesleges-e a 20W-60-as olaj, és melyik márkát tudnád ajánlani 2004-re? (Inkább a minőség számít, mint az ár.)

Az előírthoz képest 3 dl plusz olaj általában nem okoz semmiféle gondot, sőt ha választani kell, azt javaslom, az előírtnál inkább kicsit több olaj legyen a motorban, mint kevesebb! Ez különösen igaz, ha sokat haladsz egykeréken.

Egyébként azt javaslom mindenkinek, ne a könyvekbe, vagy a blokkra írt számokat figyelje, hanem a blokk oldalán lévő szintjelző ablakot (vagy nívópálcát). Onnan egyből kiderül, van-e elég olaj a motorban. Az olajcsere periódusát 6000 km, vagy egy év futásteljesítményben határozzák meg. Tehát, hiába csak 1500 km-et motoroztál, az olajat és a szűrőt le kell cserélni. Ezen kívül más alkatrész cseréje nem szükséges automatikusan.

Az olaj minőségét érintő kérdésedre azt tudom válaszolni, a minél jobb minőségű olaj soha nem felesleges. Az olajon soha nem szabad spórolni, legalábbis nem érdemes, mert ezt később akár többszörösen is meg kell majd fizetnünk. Nem szeretnék konkrét terméket ajánlani, mivel nem tudnám tisztán objektív alapokon tenni, ezért inkább azt javaslom, törekedj ismert márkák minőségi olajainak használatára!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.