Túl sokba volt?

2004.03.10. 10:49

Sok szocialista gép után 4 éve tudtam megvenni első nyugati gépemet, egy 85-ös GSX 750-es Suzukit. Nem is volt vele semmi gond az első héten, utána azonban jött minden csőstül.

Ami csak elkophatott rajta, azt mind ki kellett cserélnem, egyszerre nem tellett, így szép fokozatosan. (gumik, lánc, kuplung, vezérműlánc) Rendkívüli kiadásom csak kettő volt, egyszer két szelepem esett a hengerbe ékszakadás miatt, másodszor a vezláncom szakadt el, és blokkolta a motort. Két évet volt nálam a gép, de a vételárát rá kellett költenem, nos normális ez, egy ilyen korú gépnél? Elhamarkodottan vettem meg? Nem néztem át alaposan, vagy szerencsém volt, hogy csak ennyit költöttem rá?

Nem akarok még egyszer ilyen hibába esni, de megint csak egy ilyen öreg nagy vasra telik és bár vehetnék fiatalabb 400-ast esetleg valami kétüteműt, de a soros négyhengeresnek szerintem nincs párja világon. Amikor megszólalt alapjáraton a 750-esem, nyitott Devil dobbal, az maga volt a gyönyör. Gondolom, te is ismered ezt!

A kérdésem az, hogy túl sokba volt nekem ez a moci? Egy alaposabb vétellel jobban jártam volna?

Azt nagyon nehéz megállapítani (az általad írt információk ismeretében), hogy jó vétel volt-e vagy sem. Minden relatív, ha olcsón vetted a motort, akkor mondhatod, hogy amit nyertél a réven, azt elvesztetted a vámon. Ha eleve drága volt a motor, akkor ez nem túl jó hír.

Egy alapos vizsgálattal lehet csökkenteni a használtmotor vásárlás kockázatait, de teljesen kiszűrni nem lehet. A két, rendkívüli kiadást okozó probléma például olyan jellegű volt, amit előre nem lehetett volna kiszűrni, legalábbis rutinvizsgálatokkal nem. A többi alkatrész (gumik, lánc, kuplung, stb.) előbb - utóbb minden motoron cserés, csak idő kérdése.

Mikor idősebb motor vásárlására adtad a fejed, gondolom, lélekben felkészültél rá, hogy kisebb - nagyobb javításokat és ráfordításokat igényelni fog a motor. Azt mindenképp javasolnám, hogy a legközelebbi motorvásárlás előtt alaposan vizsgáld meg a kiválasztott gépet, vagy vizsgáltasd meg egy szakértővel! Amennyiben magánszemélytől vásárolsz, úgy nézd meg a tulajt is! A motorról, annak állapotáról sokat elárulhat annak gazdája is. (néha szavak nélkül)

Másik szempont, amennyire csak teheted vásárolj a lehetőségeidhez képest minél fiatalabb motort! A használt motorok ráfordításainál viszont nem elhanyagolható, hogy amit te kicserélsz, lecserélsz, vagy felújítasz, arról legalább bizonyos lehetsz, hogy jó! Tehát, ha már úgyis sokat költöttél a motorra, akkor jobb, illetve kifizetődőbb, ha használod, mintha lecseréled.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.