Simson faragás és tuningulás

2004.03.23. 09:42

Bocsi a zaklatásért, de újabb kérdések adódtak Simson ügyben. Jön a tavasz, és én most rakom össze a motoromat, hogy a jó időben ne a szereléssel keljen bajlódnom. (Már unom, hogy minden hétvégén valamit bütykölni kell rajta.) Ez egy 70-es Simo.

Érdekes dolgot vettem észre a rezo kipufogón. Az interneten láttam 70-eshez rezo dob rajzokat, és olvastam róla, hogyan is kell méretezni meg ilyenek. Tudtommal a dob belül teljesen üres (legalábbis ilyen rajzokat láttam a neten), de észrevettem, hogy a bolti rezo dobban közép tájt van valami lemez, amin 4 lyuk van. (3000Ft-os magyar termék.)

Kérdésem a következõ:
- ez valamiféle fojtás?
- ha nem, akkor mi célt szolgál?
- használna, ha kiszedném?
- mivel ez a dob 50 cm 3-hez van, hogyan befolyásolja a teljesítményt?
- hol találok 70 cm 3 rezo dob rajzot, ami tényleg növeli a teljesítményt?
Találtam rajzokat, de az tuning 70-eshez van (négy felömlő meg ilyenek). Hát ez lehet sok volt egyszerre, de engem nagyon érdekelne. Nem egy versenygépet szeretnék, hanem egy mindig megbízható, hosszú életű, nyomatékos motort.

A másik kérdésem villamossággal kapcsolatos.
Rajzokat találok, de egyiken sincsen feltüntetve a tekercsek teljesítménye. Azt hiszem a világítás kb. 50W, de a gyújtás és az akksitöltő tekercsről halvány sejtésem sincs.
Még egy villamossági kérdés: meg lehet csinálni az indexet akksi elhagyásával? Nem látom értelmét az akkumulátor beszerelésének, mert többek között drága, plusz súlyt jelent (bár nem olyan nagy az a súly), ezáltal nõ a motor tehetetlensége, továbbá csak akkor van rá szükség, ha fékezek és indexelek egyszerre. (Fék 21W indexek 2 x 21W azaz 63 Watt összes teljesítmény, melyet a tekercs nem bírna).

Két megoldást látok. Vagy kisebb égőket használok (ezáltal szerintem nõ a balesetveszély), vagy most egy LED-es indexen tevékenykedek, mely lényegesen kevesebbet eszik.

Mellékelek egy ábrát, azt amit látni véltem a dobban.

Nem vagyok egy elektromos virtuóz, ezért bevallom elektromos kérdésekben nem is én vagyok a legjobb tanácsadó. Személy szerint - ha már sportosítunk - ledobnám az indexeket, mivel az is súly és a közúti versenyeken amúgy sincs idő holmiféle indexelgetésre. Csak eltereli a figyelmet fontosabb dolgokról. (pl: féktáv pontos belövése, azonnali kigyorsítás, stb., valamint az indexek eladásából befolyó összeg a teljesítménynövelésre fordítható.)

Amennyiben komolyabb energiákat szeretnél a gyújtásra fordítani, javaslom a Babetta gyújtás felaplikálását. Ezzel megoldódna minden elektromos gondod, akksi sem kellene, a lendtömeg is csökkenne, a motor pedig dinamikusabbá válna. Én már találkoztam ilyen megoldással, de sajnos pontos műszaki leírásom nincs az átalakításról. Viszont aki elkövette, Pallás Attila, tehát bárki, aki tudja elérhetőségét, kérem, tegye közzé, mert sok motoros társunknak tudna segítséget nyújtani!

Kipufogó: A mellékelt ábra sajnos lemaradt de sebaj, sejtem milyen lehet a lemez a rezóban! Teljesen mindegy, milyen lemez van behegesztve, kifúrva, vagy akár perforálva, mert arra ott semmi szükség, nyugodtan eltávolíthatod. Gondolom fojtásként tették oda, viszont véleményem szerint a rezonátorcső fojtását a zárókúp szöge, a végcső átmérője és hossza határozza meg.

Összefoglalva, nyugodtan távolítsd el a lemezt, ez elvileg csakis pozitív hatással lehet a teljesítményre. A teljesítmény befolyásolásnál azt kell figyelembe venni, hogy az 50 cm 3 motornál milyen különbség mutatkozott az eredeti kipufogó és a rezonátorcső között. Amennyiben jelentős javulás volt tapasztalható, úgy a 70 cm 3-es hengerrel is jól fog üzemelni. Természetesen a kifejezetten 70 cm 3-hez méretezett kipufogóval tökéletesebb hatást lehetne elérni, de ezenkívül legalább ilyen fontos tényező a porlasztó mérete, a levegőszűrő milyensége, az égéstér mérete, a forgattyúsház mérete, stb. Egyébként a kipufogó méretezésben is komoly segítséget nyújthatna a fent említett úriember!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.