Mit vegyek?

2004.04.27. 10:33

Egy használt, 50-80-125 cm3 sportmotor vásárlásán töröm a fejem és ehhez jól jönne némi segítség. Eddig egy nagyobbacska 50-es Yamaha robogót nyúztam tavaly augusztus óta, de viszonylag fiatal kora ellenére (2000-es, megvételkor még 10e km sem volt benne az óra szerint) nagyon sokat kellett rákölteni, gyakorlatilag a motor vételárát teljes egészében. Ebből a pénzből egy új robogó is kijött volna.

Szóval a sorozatos szervizek ellenére sem történt javulás a gépet illetően, úgyhogy a közeljövőben megpróbálok megszabadulni tőle és inkább egy sportmotort venni helyette. Sajnos ebből is csak használtra futja (200-250e Ft áll a rendelkezésemre). Ebből a pénzből szerinted, mit érdemes venni az 50-125 cm 3 kategóriában? Az 50-es ellen szól, hogy azt valószínűleg széthajtották már rendesen, mellette, hogy ennyi pénzből inkább kapni jó 50-est, mint jó 125-öst. A következő modellek kerültek szóba:

Honda NSR125
Honda NS1 (1994)
Suzuki RG80 (1994)
Aprilia RS 50 (1994)
Aprilia Futura 50 (1994)

Látható, hogy ezért a pénzért leginkább 10 év körüli motorokhoz lehet hozzájutni. Szerinted érdemes ilyet venni? Vagy inkább egy régebbit 150e környékén és a többi pénz felújításra költeni? Nekem az a legfontosabb, hogy keveset kelljen rákölteni, mivel a mostani robogómmal nagyon megszívtam ilyen téren. Minden más csak másodlagos (teljesítmény, gyorsulás, végsebesség).

Az NSR-ről sok helyen olvastam, hogy nagyon megbízható, viszont típushiba a dugó megragadása. Az Apriliákról is sok jót (és bizony rosszat is) hallottam már. Őszintén szólva nem szeretnék annyira olasz motort. Szóval teljes a tanácstalanság.

Végezetül hogyan lehet egy ilyen használt motor vásárlásánál elkerülni azt, hogy egy leharcolt, utolsókat rúgó gépet sózzanak rám? Korábban írtad, hogy meg kell nézni a telót, a láncot, a fékeket, de ezek a motorikus állapotról nem sokat mondanak.

Mint ahogy az öreg Henry Ford is megmondta, "legjobb autó az új autó". Ennek értelmében a lehetőségekhez képest érdemest érdemes a minél fiatalabb motor vásárlására törekedni. Nem csak a feltételezhetően jobb állapot és kevesebb futásteljesítmény (ez természetesen nem törvényszerű), hanem a majdani továbbértékesítés szempontjából is ez lenne a célszerű választás. Konkrét modellt nem szeretnék javasolni, még a felsorolt szűkített körből sem, mivel az magában nem nyújtana garanciát elvárásaidra.

Javasolnám, hogy nézz körül a sérült motorok piacán is! Azokat értelemszerűen kedvezőbb áron meg lehet vásárolni, valamint - szerintem - óriási előny, hogy látszik a motor sérülése. Sok esetben az ember tudtán kívül is sérült motort vásárol, ez esetben viszont tisztában lesz az állapotot illetően. Amennyiben maradsz az ép motorok piacán, akkor javasolnám, hogy kereskedésben vásárolj! Egy cég nyújt némi biztonságot és garanciát a vásárlást illetően, és az esetleges hírtelen felbukkanó hibák esetén is van kihez fordulni. Ezen kívül bárhol, bárkitől is vásárolsz motort, javaslom, hogy végezz/végeztess el egy kompresszió-mérést! Ez sok információval szolgálhat a motor állapotáról.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.