Besülés

2004.05.04. 09:17

Van egy 125-ös NSR-em 1992-es és a motorja állandóan túlmelegszik. A gép 160-asra van fúrva Polini dugó, henger. Gondoltam, elromlott a termosztát, kivettem, de így is túlmelegszik. Gondoltam, nincs kenése, keverékkel járok, most is túlmelegszik. Víz az van benne, tehát a motor rossz! Még a szerelő sem tudta megcsinálni.

A túlmelegszik és a besül között azért komoly különbség van, tehát jó lenne pontosan tudni, mi is történt valójában. Bár leveled címe a besülésre utal, a szövegből ez nem derül ki száz százalékosan. A besülés lehet túlmelegedés, illetve kenési elégtelenség eredménye, míg a túlmelegedés következtében nem biztos, hogy be is sül a motor. Az esélye természetesen megvan, főleg, ha ez a túlmelegedés kenéshiány következtében lép fel.

Ha már a kenéshiánynál tartunk, akkor megemlíteném, hogy a hengerűrtartalom megnövelése magával vonzza a hengerbe juttatandó keverék mennyiségének növelését. A hengerbe áramló benzin - olaj - levegő keverék egyrészt hűti, másrészt keni a motort. Tehát a porlasztót át kell fúvókázni, mert enélkül nem jut elegendő kenőanyag a hengerbe, és ez által bekövetkezhet a túlmelegedés, majd a megragadás is.

Amennyiben a motor hűtőrendszerében van folyadék, nincs termosztát, és mégis túlmelegszik a motor, akkor arra tudok gyanakodni, hogy a hűtő el van tömődve, vagy le van vízkövesedve. A melegedést okozhatja az is, ha a motor hengerfejes és az égéstér beledolgozik a víztérbe. Ez esetben kipufogógáz szaga van a hűtőfolyadéknak, és a színén is látszik a kormos lerakódás.

Megint csak túlmelegedéshez vezethet, ha a hűtősapka szelepe hamarabb kinyit, mint az előírt nyomásérték. Mivel a víz forráspontja nyomás alatt kitolódik pozitív tartományba, ezért fontos, hogy a sapkán lévő szelep ne nyisson ki hamarabb az előírtnál! Minimális mértékben hozzájárulhat a melegedéshez az is, ha az előírtnál rosszabb minőségű benzint használsz, de ez önmagában nem okozhatna ilyen problémát.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.