Elfogy az erő

2004.06.03. 14:55

Azzal, problémával fordulok hozzád, hogy van egy 1987-es Yamaha DT80 MX-em ami már egy kicsit megviselt, de még megy azért. Csak annyi problémám lenne, hogy szerintem nem elég erős az adatottságaihoz képest, vagy csak nekem tűnik gyengének, mert szerintem egy 80 cm3-es krosszmotornak jobban kéne mennie.

A végsebessége 90 km/h körül van, és mikor felváltok az ötödik sebességi fokozatba (ami az utolsó), már nem is akar menni. Olyan, mintha eltűnne belőle az erő (még egyenes úton is). És már kezdem megunni, hogy ennyire gyenge. Tudnál nekem segíteni vagy valamilyen tanácsot adni, hogy hogyan tudnám megnövelni az erejét, hogy egy kicsit azért élvezzem a motorozás örömeit?

Egy 1987-es Yamaha DT80 MX motortól nem rossz teljesítmény a 90 km/h végsebesség. Ettől függetlenül nézzük, mit lehet tenni az erő növelésének érdekében! Bár nem tudom, mekkora futásteljesítménye van a motorodnak, de mindenképp javasolnék egy kompresszió-mérést, ez sokat elárul a motor állapotáról.

Az, hogy a legmagasabb fokozatban úgymond elfogy az erő, két dolgot jelenthet. Egyik, hogy kompresszió hiányban szenved a motor, másik lehetőség pedig, hogy túl hosszú az áttétel. Amennyiben a kompresszió hiányt támasztja alá a kompresszió-mérés is, akkor megoldásként csak a motorgenerál jöhet szóba. Hengerfúrás, dugattyúcsere, főtengely felújítás stb. Ha a hengerbe visszatér a nyomás, akkor az erő is visszatér a motorba, és lesz ereje elforogni a legmagasabb fokozatban is.

Ha a kompresszió értéke megfelelő (12, vagy a fölötti érték), akkor viszont az áttétel hosszúságának következtében nem tud elforogni a motor. Erre utalhat a 90 km/h végsebesség is, ami véleményem szerint továbbra is magas, főleg annak tükrében, hogy nem forog le a motor 5. fokozatban. Ez esetben javaslom az áttétel rövidítését, ami kisebb első, vagy nagyobb hátsó lánckereket jelent. Miután túlvagy e két lehetséges ok vizsgálatán, és netán még mindig gyengének érzed a motort, akkor jöhet a teljesítménynövelés, vagy vegyél egy nagyobb hengerűrtartalmú motort!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.