Újmotor kuplunghiba

2004.06.29. 09:18

2004.05.12-én vettem egy új (2004) Yamaha Fazer ezrest. 1000 km-nél volt szervizben, olaj-, olajszűrőcsere. A szerviz után kb. 150 km-t motoroztam, amikor eltűntek a sebességek. A motor járt, a sebességeket is tudtam kapcsolni, de a kuplung kiengedésekor meg sem mozdult.

Bevitték a szervizbe, másnap mehettem érte. Azt mondták állítottak (kívülről) a kuplungon. 30 km után ismét előjött a probléma. Kijöttek, bevitték. Egy hete ott van, de a hibát még nem sikerült kideríteni. Azt mondták a kuplung szétégett, mert nem kapott olajat. Olajnyomás volt, természetesen olaj is a motorban.
Mi lehet a gond? Sérülhetett-e egyéb része is a motornak?

Az olajnyomás megléte felől biztos lehetsz, mivel azt írod, a motor rendesen járt. Ha megszűnt volna az olajnyomás, akkor nem a kuplung lett volna az első, ami szétmegy, hanem a csapágyas lett volna a motor. Másik dolog, hogy sok motoron alkalmaznak száraz kuplungot, igaz eltérő lamellákkal (plusz az autókon is száraz kuplung van) és azok sem égnek csak úgy le.

Ahhoz, hogy leégjen vagy durván kell bánni a kuplunggal (állandó csúsztatás, minden indulásnál rajtgyakorlat), vagy egyéb hibaforrást kell keresni. Mondjuk, lelazultak a kuplungrugókat feszítő csavarok, és nem tudják összenyomni a lamellákat, tehát hajtás helyett csak elcsúsznak egymáson, és a súrlódás következtében le is éghetnek.

Véleményem szerint inkább ez, vagy ehhez hasonló hiba (esetleg egy eltört lamella) lehet a baj forrása. Ha a kuplung nem kapna olajat, akkor feltételezhetően a hajtása sem, tehát a meghajtó fogaskerékpár is elég rossz állapotba kerülne. Esetleg kérdezd meg a szerelőket, mi lett a megoldás, milyen alkatrészeket kellett kicserélni!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.