Négyből csak három indul

2004.08.24. 13:06

Egy 1989-es FZR600-as Yamahám van, néhány alkalommal már kértem a segítségedet. A probléma a következő: 10 indításból 2-3 alkalommal fordul elő, hogy csak 3 henger megy. Kb. 10 km után az az egy henger is elindul. Ettől függetlenül úgy veszem észre, hogy a 4 henger nem jár együtt. 3 hete cseréltem le az összes gyertyát, és most végeztem el az olaj- és szűrőcserét is. Lehet, hogy az egyik gyertya gyári hibás lenne? Hogyan tudom meg ezt biztosan?

Véleményem szerint a jelenség független a gyertyától, sokkal inkább a porlasztóra vezethető vissza. Egy gyújtógyertya vagy jó, vagy nem jó, olyan nincs, hogy nem ad szikrát, aztán egyszer csak meggondolja magát, és szikrázni kezd. Tudom, előfordulhat a "nyomás alatt nem ad szikrát" jelenség, de az egészen más, akkor sem szikrázik, valamint ez inkább a régi PAL, Bakony, vagy Isolator gyertyáknál fordult elő.

A probléma kiváltó oka jó eséllyel a porlasztó hidegindító rendszere. Ennek működési rendellenessége okozhat ilyen jellegű működési zavart, mivel amelyik hengerhez tartozó hidegindító nem üzemel, az a henger nem, illetve csak később tud elindulni, mikor már némiképp bemelegedett a motor.

Az FZR porlasztó hidegindító rendszere a következő képen működik: a szivatókar, egy bowden és egy villás rudazat segítségével mind a négy porlasztónál egyszerre mozdul el egy-egy dugattyú, mely a porlasztó membránjához vezető vákuumcsatornát elzárja (vagy legalábbis minimálisra csökkenti). Ennek következtében indításkor hiába keletkezik vákuum a szívócsőben, az nem emeli föl a membránokat, hanem teljes egészében arra fordítódik, hogy az alapjárati rendszeren keresztül benzint szív ki a porlasztóból. Mivel zárva maradnak a tolattyúk, ezért csekély mennyiségű levegő áramlik a motorba, egyszóval elég dús lesz a keverék a hidegindításhoz.

A rendszernél felmerülő problémák a következők lehetnek. A dugattyúkat mozgató villa kiakadt a helyéről valamelyik hengernél. Ezt könnyű leellenőrizni, mivel csak kívülről kell a porlasztót szemrevételezni. Ha ezt rendben találtad, akkor ki kell csavarni az adott henger porlasztójához tartozó dugattyút és ellenőrizni a rajta lévő gumikarmantyút. Amennyiben megkopott, elszakadt, vagy esetleg nincs is, akkor a rendszer nem tudja ellátni funkcióját. Megoldás a karmantyú cseréje.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.