Dob nélkül

2004.08.26. 14:16

Hál' Istennek nincsenek a motoromnak problémái, nem is ezzel kapcsolatban írok. Csak mint a szakmában és a motorozás terén igen jártas embernek a véleményét szeretném kikérni azzal kapcsolatban, hogy a kipufogódob nélküli használat tehet-e kárt valamilyen módon a motorban, vagy mi változik/változhat meg ettől? (Persze a hangon kívül).

Függ attól, hogy két- vagy négyütemű a masina? Mert én látok/hallok itt néha srácokat, és dob nélkül húzzák a gázt kétüteműeken is. Szóval, ha nem zavar a nagyobb hang (sőt pont ez a célom), akkor levehetem a dobot anélkül, hogy károsodást szenvedne a 2002-es 125-ös Yamaha DT-m?

Semmiképp nem javaslom a kipufogódob nélküli használatot, függetlenül az ütemek számától! A részletesebb válaszhoz bontsuk ketté a kérdést.

A kétütemű motor lelke a kipufogó, tehát itt roppant nagy szerepe van a kipufogó-rendszernek. A kipufogó táguló és szűkülő kúpjának hossza és szöge nagyban befolyásolja az elérhető teljesítményt és nyomatékot. Ugyanilyen fontos a kipufogó végcsövének és a hangtompító dobjának hossza és átmérője. A teljesítményen kívül fontos szerepe van a kipufogónak a hőelvezetésben is. Totális kipufogórendszer nélküli motorozás könnyen a dugattyú elolvadásához vezethet. Amennyiben nagyobb hangra és nagyobb teljesítményre vágysz, javaslom, cseréld le a motor kipufogóját egy, ehhez a modellhez gyártott sportkipufogóra!

Négyütemű motoroknál régen azt tanították, teljesítmény szempontjából legjobb, ha nincs a motoron kipufogó, hanem a gáz szabadon áramlik ki. Nos, a négyütemű motoroknál is szükség van némi fojtásra, a kipufogórendszeren keresztül lehet befolyásolni itt is a teljesítményt és a nyomatékot. Leegyszerűsítve a helyzetet, minél nagyobb teljesítményt kívánunk elérni, annál nyitottabb rendszert kell szerelni a motorra. Viszont a méretezés pontos mérnöki munkát igényel. Ha csak a gyári rendszeren hangosítasz, vagy szereled le a dobot, akkor lehet, hogy a hangversenyt te nyered meg, de ezzel párhuzamban teljesítményvesztést kell majd elkönyvelned. Ha pedig a komplett kipufogórendszert szereled le, akkor előbb - utóbb (de inkább előbb) elolvadhatnak a motorod szelepei.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.