Egy elszánt versenyző

2004.10.05. 10:02

16 éves vagyok, és mindenre elszánt motorrajongó! Jelenleg nincs motorom, de szeretnék majd idővel venni egy krosszmocit. Ami engem érdekelne, az lenne, hogy ha egy krosszmotort endurózásra használnak, és csak néha veszik igénybe kemény terepen, elkerülhető-e a gyakori dugó és más alkatrész csere?

Mert én úgy tudom, a krosszgépek életét üzemórában mérik, ami elteltével bizony cserélni kell az erősen igénybe vett alkatrészeket. Tudom, hogy vannak versenyendurók is, de én egy idősebb gépre gondoltam (a pénztárcám ezt engedi), és ilyen versenyendurót nehéz találni. Van rá valami módszer, hogyan kíméljük a kroszmotort, vagy keresgéljek inkább az enduróknál?

Dicséretes az elszántságod és az ezzel párosuló tájékozottságod. Egy krosszmotornak is, épp úgy, mint minden versenymotornak - ideértve a versenyendurót is - megvan a meghatározott üzemórája, melynek elteltével cserélni kell, illetve kellene az alkatrészeket. Természetesen az élettartamot lehet befolyásolni, mind a használattal, mind a karbantartással.

Először is minél nagyobb köbcentis krosszmotort veszel, annál tartósabb lesz a motor, annál ritkábban kell cserélgetned a dugattyút. Ennek oka, hogy minél nagyobb köbcentis a motor, annál alacsonyabb fordulaton dolgozik (általában a krosszmotoroknál, mivel itt nem a hengerszám, csak a térfogat növekszik, szemben a gyorsasági motorokkal), illetve a nagyobb hengerűrtartalmú motornál kevésbé érzékeled a teljesítményvesztést.

A krosszmotor és a versenyenduró tekintetében sok esetben alig van különbség az erőforrásban. Halkabb és kissé fojtottabb kipufogó, kicsit vastagabbra van karburálva a hosszabb egyenesek és a tartósabb telegázas használat miatt és más az áttételezése. Nem jelent túl nagy nehézséget ezeken változtatni. Tehát házilag is lehet versenyendurósítani egy krosszmotort. A nagyobb nehézséget véleményem szerint az elektromos rendszer átalakítása okozza, gondolok itt a világításra.
Nagyon fontos dolog, hogy mindig használj jó minőségű olajat és használat előtt mindig melegítsd be a motort!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.