Fullad, bólint, durran, megáll

2004.10.07. 09:30

Két hónapja vettem unokaöcsémtől egy 1994-es évjáratú, 125 cm3-es Yamaha Tenere típusú túra-endurót, amiben - ha hinni lehet a szóbeszédnek - ugyanaz a blokk van, mint a DT-ben, de a karburátora valami olasz gányolás. A problémám a következő: mielőtt megvettem, természetesen kipróbáltam a mocit, és akkor (még) a berúgással kb. 5-ször, 6-szor kellett próbálkozni, mert első pár alkalommal nem pörgött föl a motor (és a hangja sem volt egyenletes.

Olyan volt, mintha kihagyna a gyertya, és nem robbanna be a benzin minden alkalommal), csak nagyon óvatos gázjátékkel lehetett életben tartani a motort, és ha egy kicsit jobban odahúzta neki az ember, akkor lőtt (durrant) egyet a kipufogó, és azzal a lendülettel le is állt a motor.

Ha viszont beindult, ment, mint az ökör. Unokaöcsém azt mondta, hogy gyertyahiba. Mielőtt elhoztam a motort kicserélte a gyertyát, és a probléma megszűnt. Tényleg szépen indult, és ment is a motor. Azóta nem mentem vele túl sokat, még 200 km-t se, mert rövidtávon szaladgálok vele, és nemrég (3-4 hete) elkezdte csinálni megint a hülyeséget (először csak hetente egyszer, az utóbbi napokban viszont naponta 3-4-szer). Annyi a különbség a korábbi hibajelenséghez képest, hogy nem berúgni nem lehet elsőre, hanem menetközben, amikor a motor már bemelegedett, egyszer csak lefullad (de nem egészen), úgy mintha vagy szikrát vagy benzint nem kapna.

Azt, hogy nem egészen fullad le, úgy értem, hogy abban a pillanatban, amikor fulladás miatt bebólint a motor (mint egy erősseb motorféknél), ha behúzom a kuplungot, és félreállok akkor alapjáraton tovább pöfög a motor, de nem lehet felpörgetni, és gázadásra ugyanazt produkálja mint régen: durran egyet és leáll. Ha nem húzom be a kuplungot, hanem tovább húzom a gázt, akkor úgyszintén durran egyet a kipufogó és leáll a motor. Ha leállt a motor és elkezdem rugdosni (mármint beindítani) akkor nem biztos, hogy sikerül, legalábbis 10-15 percen belül. Ha viszont alapjáraton hagyom pöfögni elzárt benzincsappal (nyitott benzincsappal még nem próbáltam), akkor két perc után magához tér és megint megy egy darabig.

Most cseréltem benne gyertyát, és azzal is ugyanezt csinálja. Lehet az is fontos infó, hogy 2 hete tartalékon járok vele és kb. azóta csinálja gyakrabban a hülyeséget. A véleményedet szeretném kérni a dologban, mert nem szeretném azt játszani, hogy valamit kicserél a szerelő benne, aztán fizetek, aztán nem megy. Aztán mást cseré ki benne, megint fizetek, és megint nem megy, stb.

Egy szerelő óriási előnyben lenne velem szembe, mert ő ki tudná próbálni a motort, és menet közben tapasztalhatná meg a jelenséget. A kellőképp részletes és nagyon olvasmányos levélből elsőként arra tudnék következtetni, hogy több, összetett problémával állunk szemben. Egyik probléma lehet, hogy víz van a tankban és ebből kifolyólag már az úszóházban is. Ebben közrejátszhat a két hete tartalékon való motorozás, mert így a tank alján lévő folyadék kerül a porlasztóba. Ha viszont odakerült a víz, az magától nem fog eltűnni, le kell venned az úszóházat és kiöntened a tartalmát. Előtte győződj meg, hogy valóban volt-e benne víz, és ha már kezedben a porlasztó, javaslok egy alapos tisztítást!

Ettől viszont nem durrogna a kipufogó. Az gyújtásproblémára utaló jel, melyet okozhat gyertya, trafó, gyújtásdoboz, stb. Javasolnám elektromos szakértő bevonását, mivel a gyújtásrendszer átvizsgálása műszerezettséget igényel, vagy egy ugyanilyen modellel rendelkező motoros társ bevonását, akinek motorjáról egyesével cserélgetve az elektromos berendezéseket próbálhatjuk kiszűrni a nem, vagy rosszul működő alkatrészt!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.