És megint Bandit

2004.10.12. 13:35

Már egyszer írtam neked, mikor vettem a motorom! (400-as Bandit, japán belpiacos, kereskedésből.) Az akkori válaszodat még egyszer köszönöm! Akkor az volt a problémám, hogy a könyök el volt színeződve, és keveset szerettem volna használni a jogsim miatt, amiből aztán semmi sem lett, ahogy azt Te meg is mondtad!

Most is van egy pár kérdésem, de nem biztos, hogy igazi problémák ezek:

- Először is lenne egy olyan problémám, hogy, igaz a nyáron sokat mentem vele, de egy rendőri jó tanácsnak köszönhetően leraktam, kb. egy hónapra. És amikor előszedtem, nagyon nehezen indult. A kereskedésben azt mondták, hogy az én motoromat, hasonlóan a többi onnan jött Bandithoz, úgy kell indítani, hogy az oldalra kihozott alapjárat állítón kell egy keveset tekerni felfele, és nem szabad a szivatót használni, csak nagyon indokolt esetben. Na most én elég rendesen feltekertem azt az alapjárat állítót, de így is csak hosszas nyekergés után indult be, úgy hogy egy nagyon pici gázt tartottam neki. Ennek így kellet lennie?

Ide kapcsolódik még pár kérdés:
- Nyitott dob van a Banditomon, mégpedig nem akármilyen, ez a képen látszik is, és sok mindenkitől hallottam azt, hogy a nyitott dobos motorokat gázzal kell indítani és leállítani is. Ez igaz vagy sem?
- Ha olyan nehezen indul, mint az előbb írtam, akkor ez a sok próbálkozás árt-e a gyertyáknak, vagy esetleg tönkretehet pár egyéb alkatrészt?
- Az alapjárat állítóra visszatérve, sokan mondták, hogy magas az alapjáratom, mert kb 1500 - 2000 között van. Kisebb nagyon nem is lehet, mert ha mondjuk 1-2 kör motorozás után megállok egy pár percre, mialatt ugye hűl a motor, akkor ha kb. 1500 alatt van az alapjárat, akkor ezután a kis pihenés után újra fel kell neki tekerni az alapjáratot, hogy így "hidegen" újra beinduljon. Persze ekkor elsőre indul, csak úgy látszik, mindenféleképpen igényli az 1500-as minimum alapjáratot. Ez baj?

- Másodszor lenne egy olyan problémám, amit már sokan mondtak, és majdnem szerencsétlenül tapasztaltam én is. Az első fékem nem a legjobb kb. 150 felett. Meg lehet vele állni, de vészhelyzet esetén nem biztos, hogy időben. (Erre egy tapasztalt ismerősöm azt mondta: "Nem kell vele 150-nél többel menni!") Én viszont gondoltam a fém fékcsőre, mert tudom, hogy az elvileg hatásosabb, csak mivel még kezdő vagyok, félek, hogy az már túl erős első fék lenne nekem. Szerinted váltsak fém fékcsőre, vagy maradjak annál az elképzelésnél, hogy nem megyek nagyon a kritikus határ fölé?

- Harmadszor van egy gondom, amiről elképzelésem sincs, mitől lehet! Mint sok zöldfülű én is szeretek keménykedni a motorom hangjával. Néha szoktam piros lámpánál egy keveset szabályozgatni a motort, hogy lássák, mim van! Először is érdekelne, hogy ez árt-e a motornak, és az a fő gond, hogy a Banditom órája 18 000-ig van beszámozva kettesével, és a piros határ 14 000-nél kezdődik, de a motor el sem éri a piros határt, mert 12 500-nál már szabályoz! Ez miért van? És gond-e?

Örülök, ha segítségedre lehettem, megpróbálok most is használható tanácsokat adni. Vegyük sorra a kérdéseket. A motoron azért van szivató, hogy használjuk. A porlasztó - ellentétben a benzin befecskendezővel - a keverék képzésénél nem tudja figyelembe venni sem a motor hőmérsékletét, sem a külső hőmérsékletet. Ezért a porlasztók úgy vannak beállítva, hogy a motor üzemi hőmérsékleténél képződjön megfelelő keverék. Ebből kifolyólag magától értetődő, hogy egy jól beállított porlasztó hideg motornál nem ad megfelelő mennyiségű és minőségű üzemanyagot, tehát szükség van a szivató segítségére. Ráadásul a szivató nélkülözése következtében kikészülhetnek a gyertyák is.

Az alapjárat mértékét illetően nem tartom magasnak az 1500 1/min-t. Négyütemű sportmotoroknál általában még ennél magasabb (1800-2000) alapjáratot is használnak, hogy a visszaváltásoknál motorfék üzemmódban ne álljon meg a hátsókerék. De ez megszokás, vagy vezetési stílus kérdése. Ettől függetlenül a motornak normálisan kell működnie ennél alacsonyabb alapjárati fordulatszámon is. Amennyiben ez nem így van, akkor porlasztó beállítási gond van. Ezzel egybekötve javasolnék egy alapos porlasztótisztítást és szinkron beállítást is!

Az elsőfékkel kapcsolatban jó ötletnek tartom a fékcső fémfékcsőre cserélését, ettől garantáltan javulni fog a fékhatás, határozottabb lesz a nyomáspont, és nem csökken a fékhatás a hőmérséklet hatására. A fékcső cseréjével együtt ki kell cserélni a fékfolyadékot is, de ez ugye magától értetődő. Ezenkívül a problémát okozhatja a rosszminőségű fékbetét, a felüvegesedett féktárcsa, vagy a fék valamelyik karmantyújának eresztése.

Harmadik témánk a "szabályozgatás". Hát, ami azt illeti, ez nem vitamin a motornak, és nem is igazán javaslom az ilyen jellegű figyelemfelkeltést. A "korai leszabályzás" több okra is visszavezethető. A fordulatszám - növekedésének gátat szabhatnak a vezérlés korlátai, az üzemanyag mennyiség (porlasztó beállítás), vagy a gyújtás gyárilag beállított letiltása. Ezek közül a középső esetet lehet orvosolni. Mint az soraidból kiszűrődik, itt a harmadik esettel állunk szemben, ahol megoldás csak az elektronika cseréje lehet.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.