A Ninja legenda tovább él

2004.10.14. 11:11

Sikerült szert tennem egy '84-es GPZ 900R-re nagyon szép állapotban. Három kérdésem lenne:
1. Hidegen elég zajos a vezérműlánc környéke, bár az előző tulaj nemrég cserélte komplett (ide is adta a régit). Lehet a láncfeszítő a probléma?
2. Úgy tudom, nem lehet állítani a kuplungon, ennek ellenére úgy érzem, nem emel ki teljesen. Néha nehezen jön ki üresbe. Mi lehet a gond?
3. 4 az 1-be cső van rajta és visszadurrog motorféknél (ami nem hangzik rosszul). Ez gond lehet, vagy a sport légszűrő és a porlasztó szinkron segít rajta? Feltéve, ha kell vele foglalkozni.

Először is gratulálok a géphez, szerintem jó választás volt. Nem véletlen szerepelt ez a modell hosszú évekig a Kawasaki palettáján. De nézzük a problémákat:
Amennyiben a vezérműláncot kicserélték, akkor őt kizárhatjuk a zajforrások közül, hacsak a láncfeszítő nem feszíti meg rendesen, illetve környékén ott vannak a láncvezetők, melyek elkopott állapotukban kiválóan működnek hangszerként. Érdemes lenne erőteljesen hallgatódznod a hengerfej környékén, mert elképzelhető, hogy enyhe szelephang hallatszik onnan!

A kuplungon valóban nem lehet állítani, mivel az hidraulikus működtetésű és önbeállós. Ha nem emel ki rendesen a kuplung, akkor nagy valószínűséggel elkoptak a lamellák, és rajtuk csak a csere segíthet. Viszont ha csak első fokozatban tapasztalod a jelenséget, akkor előfordulhat, hogy a léptető villa, vagy a kapcsolódob szorul egy kissé. Mindenesetre javasolnék egy olajcserét, elképzelhető, hogy az is segít a problémán. Nem tudom cseréltél-e olajat a motor megvétele után, de elképzelhető, hogy el van öregedve az olaj, és már nem rendelkezik olyan kenési tulajdonságokkal, mint fénykorában, valamint tele van szennyeződésekkel.

A porlasztót mindenképp hozzá kell állítani a nyitott kipufogóhoz, valamint a sportlégszűrőhöz is. A porlasztószinkront javaslom évente, vagy 10e km-enként beállítani, de a durrogás véleményem szerint inkább a szelepekre vezethető vissza. Amennyiben nem zár tökéletesen valamelyik kipufogószelep, üzemanyag-levegő keverék kerül a kipufogó rendszerbe, és ott berobban. Szerintem ezt hallod. A szelepek nem zárásának oka lehet a szelephézag hiánya, vagy ha elégett a szelep, ezért javaslom elsőként a szelephézag ellenőrzését!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.