Tárcsa és betétcsere

2005.01.06. 10:24

A motoromon ('97-es Honda Rebel) eljött az ideje a féktárcsa és a fékbetétek cseréjének. A műveletet szeretném én elvégezni, és mivel még soha sem csináltam ilyet, minden tanács jól jönne! Mi az, amire oda kell figyelni, és mit kell csinálni pontosan, hogy szétszedhessem a szükséges dolgokat, és utána össze is tudjam rakni.

Több cikkben is érintettük már ezt a témát, de úgy látom aktualitása mit sem csökken, ezért megpróbálom mindenre kiterjedően összefoglalni a témát!

Kezdjük a féktárcsával, melynek cseréjénél két dologra kell figyelned. A féktárcsa rögzítő csavarjainál mindig használj menetragasztót, és mindig a megfelelő nyomatékkal húzd meg a csavarokat! Ez M8 csavarok esetében 25-30 Nm.

A fékbetét cseréje ennél kicsit összetettebb feladat, de ezzel is simán meg fogsz birkózni. Elsőként távolítsd el a fékbetéteket rögzítő és tájoló csapokat! Ezek lehetnek sasszeggel rögzített csapok, vagy menetes stiftek. Ezután távolítsd el a főfékhenger fékfolyadék-tartályának tetejét.

Az erre kifejlesztett célszerszám, vagy ennek híján egy tompa szerszám segítségével vissza kell nyomni a munkahenger dugattyúit alaphelyzetbe, hogy beférjenek az új és vastag kopófelületű fékbetétek. Emiatt kell eltávolítani a fékolaj-tartály tetejét, hogy a visszaáramló folyadéknak legyen helye. Ezután be kell tenned az új a fékbetéteket, vissza a stiftet, a tartály tetejét és majdnem kész, mivel hátra van még a legfontosabb dolog, le kell légteleníteni a féket.

Rakj egy gumicsövet a légtelenítő csavar csövecskéjére. Néhányszor húzd meg a fékkart addig, amíg fel nem keményedik a fék, tartsd behúzva, miközben egy villáskulccsal nyisd meg a légtelenítő csavart. A csövön át kiáramló folyadékban láthatod az esetleg benn ragadt légbuborékokat. Majd ismét zárd el. Ismételd ezt meg néhányszor, míg biztosan buborékmentes a folyadék, és ne felejts el néha utánatölteni a fékfolyadéknak, le ne eresztd a rendszerből!

Indulás előtt még egyszer pumpáld fel a féket!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.