Nekem is a lánccal van bajom

2005.03.03. 14:36

Új motorom átvételekor a lánc be volt állítva a gyári értékhatár közepére, 30 mm-re (25-35 a megengedett). Úgy 500 kilométer után feltűnt, hogy elvileg helyes beállítás mellett gyorsításnál illetve nagyobb sebességnél igen erős és csúnya "lánchang" jön alulról.

Láncspray, semmi változás. A szervizben megemelték, és terheletlenül is produkálta a csörgést. A lánc feszességét 35 mm-re állították, amitől lehalkult. Ezek után a lánc csak hidegen volt csendes, bemelegedve ugyan azt az éktelen lármát csapta. Az 1000 kilométeres kötelező szerviznél jeleztem a problémát, amit továbbítottak a márkaképviseletnek. A reagálás jellemző volt: az, hogy csörög a lánc, az teljesen szubjektív, nem indokolja a cserét. Magyarán szerintük csak az én fülem túl érzékeny. Az, hogy megnézzék a motort, eszükbe sem jutott.

A téli leállítás előtt ismét megjelentem a szervizben egy olajcserére, és felvetettem kedvenc láncos problémámat. Ekkor 4000 kilométer volt benne. Ellenőrizték a terheletlen láncfeszességet, ami 35 mm volt. Megkértek, hogy üljek fel rá. Ekkor kiderült, hogy terhelten bizony feszül a lánc. Azt javasolták, hogy úgy legyen beállítva, hogy terhelten legyen a feszesség 30 mm, mert hogy ezt úgy kell(!!!) beállítani, bármit is mond a motor karbantartási leírása. (Én bátortalanul megjegyeztem, hogy nem ezt írják, és valószínűleg azért, mert a motoron ülve igen nehéz egyedül megmérni a feszességet_).

Nem nagyon akartam elhinni, főleg azért, mert azt is állították, hogy a motoromban azért nem kell olajszűrőt cserélni, mert nincs is benne, pedig bizony van! Otthon nekiálltam, és addig lazítottam a láncot, míg ráülve a holtjáték 10-15 mm nem lett. Finoman probálgatva azt tapasztaltam, hogy csendesebb lett. Mikor elindulok vele, tehát még hideg, egész elfogadható, bemelegedve azért bizony most is csúnya a hangja, de nem olyan éles és hangos, mint előtte.

No, most akkor mi van? Hogyan kell helyesen beállítani a láncot? Hogyan tüntethetném el teljesen a kellemetlen zajt?

A lánc feszességét, logikusan átgondolva több dolog is befolyásolhatja. Ilyenek az alapbeállítás, a rugóút, a rugóstag feszessége, valamint a terhelés nagysága, illetve egész pontosan fogalmazva ezek a tényezők együttesen határozzák meg a lánc használat közbeni feszességét. Tételezzük fel, hogy beállítjuk az előírt 30 mm középértékre, terheletlenül. Abszolút nem mindegy, hogy ezek után egy 50, vagy egy 120 kg-os versenyző pattan a nyeregbe. Ezen kívül a motor rugóstagján is van némi állítási lehetőség rugóerő tekintetében, ami szintén befolyásolja a menet közbeni láncfeszesség változást.

Én a gyakorlatban kipróbált és használt módszereket szoktam javasolni, még ha ezek néha el is térnek a gyári előírásoktól. Ez esetben azt javaslom, a láncfeszességet úgy ellenőrizd, hogy rá ülsz a motorra, néhányat rugóztatsz az ülésen, majd balkézzel egy hanyag mozdulattal lenyúlsz és megpróbálod a lánc lengővilla alatti ágát hozzányomni a lengővillához, illetve a rajta lévő koptatóhoz. Ha nem éri el, rossz. Ha könnyedén eléri, főleg nagyobb felületen, rossz. Ha éppen hozzá tudod nyomni közepes erőkifejtéssel, akkor jó.
Ezen kívül javaslom a láncspray aktív használatát!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.