Hörgés, no pörgés

2005.03.29. 11:29

2004-ben megvettem az első vasat, egy SIMSON S-53-at. Megvétel után felújítottam optikailag. Minden simán ment egy ideig. Mostanában a motorom mentetközben és álló helyzetben (a motor jár) is elkezd hörögni.

A motorkerékpár

Típus: S-53
Évjárat: 1994
Futott km: kb 15 000 - 20 000
Állapot: minden (motor és porlasztó) eredeti rajta, csak néhány dolgot cseréltem (pl: karok, lánc, stb.).

Ha áll, akkor nem tudok vele elindulni, mert rögtön lefullad, mivel 1500-2000 fölé nem akar felpörögni még csutka gázra sem. Menet köben pedig pl. 50-nel megyek, és egyszer csak a fordulatszám és a sebesség is drasztikusan vissza esik. Olyan, mintha a motorfék visszafogná, pedig a gázt húzom neki - és tankolok is bele. Ha teljesen megállt a moci, megint 1500-2000-es fodulat áll be vagy lefullad. Eddig senki sem tudta a választ, akit kérdeztem, ezért írok. De a festés folyamán látszott rajta hogy estek vele, mert az egész jobb oldala kissé ferde volt (most már nem), és a jobb oldali deklit is cserélték.

Véleményem szerint egy régebbi esésnek nincs köze a jelenséghez, viszont a 15-20ezer km-nek annál több lehet. Egy ilyen futásteljesítményű kisköbcentis kétütemű motor általában megérett a motorgenerálra. Természetesen ez függ a használattól és a karbantartástól, de bizonyos kopóalkatrészek azért elfáradnak ennyi kilométer alatt.

Ilyenek például a főtengelyszimeringek és ezzel meg is érkeztünk az egyik lehetséges hibaforráshoz. Amennyiben elkoptak, akkor egyrészt falls levegőt szívhat a motor, mondjuk ez esetben inkább felpörög, de éppúgy szívhat olajat is a váltóból, ez esetben már inkább fulladozik. Szintén fulladozik, ha a szimeringeknél elszökik a nyomás, ezáltal kisebb lesz a motor elősűrítése, tehát elerőtlenedik. Hasonló problémához vezethet, egy sérült hengertalp tömítés is.

Szintén hasonló "nem akarok felpörögni" problémához vezethet, ha vizes a benzin. Ilyenkor a víz összegyűlik a porlasztó úszóházának alján, és a motor inkább vizet, mint benzint kap. Hol ebből, hol abból, aminek következménye fulladozás, hörgés, erőtlenség.

Elsőként javaslom ezek ellenőrzését, olyképpen, hogy leveszed a porlasztó úszóházát és amennyiben vizet találsz az alján, akkor nemcsak kiöntöd, hanem a tankból is leengedsz a benzincsapon át egy keveset, hogy lefollyon az esetlegesen ottrekedt víz is! Amennyiben nincs víz, marad tömítés és szimeringcsere, de ezt érdemes lenne kombinálni egy komplett motorgenerállal!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.